Săptămâna Mare/Au început deniile, cele mai profunde, mai frumoase şi mai înălţătoare slujbe creştine

Creştinii ortodocşi au intrat în Săptămâna Mare. Deniile se săvârşesc începând cu seara Floriilor, până în Vinerea Mare, când se cântă Prohodul Domnului. Deniile sunt unele dintre cele mai profunde, mai frumoase şi mai înălţătoare slujbe, care au apărut odată cu creştinismul. Ele conţin multă lumină şi multă hrană duhovnicească pentru urcuşul interior al sufletului spre marea şi sfânta sărbătoare a Învierii Domnului.

Cuvântul „denie“ vine de la slavonescul „vdenie“ şi înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Potrivit www.crestinortodox.ro, deniile se săvârşesc numai în două săptămâni din timpul unui an bisericesc şi anume în săptămâna a cincea şi a şaptea din Postul Sfintelor Paşti. S-a păstrat denumirea de Denie pentru Utreniile din Săptămâna Patimilor, pentru că ele se săvârşesc seara, potrivit troparului: „Iată, Mirele vine în miezul nopţi.“ Luni, marţi şi miercuri se oficiază Liturghia darurilor mai înainte sfinţite. În Joia Mare, se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare, unită cu Vecernia.

Joia Patimilor este ziua în care, pe lângă Sfântul Agnet, care se foloseşte la Sfânta Liturghie, se mai scoate încă un agnet, care se sfinţeşte odată cu celălalt, fără să se rostească de două ori rugăciunile epiclezei şi fără să se binecuvânteze fiecare separat. Sunt aşezate pe acelaşi disc şi împreună sunt aduse pe Sfânta Masă la Vohodul mare. Al doilea Agnet este păstrat până în Marţea Luminată, când este uscat şi sfărâmat după o rânduială specială. După ce a fost sfărâmat, este pus într-un chivot pe Sfânta Masa din Altar. Din acest Agnet, preotul împărtăşeşte în cursul întregului an, pe cei care, din motive bine întemeiate, nu pot ajunge la biserică. Tot din acest Agnet sunt împartăşiţi şi pruncii nou botezaţi.

Vinerea Mare este o zi aliturgică – nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie. În dimineaţa acestei zile, se scoate Epitaful din Sfântul Altar şi se aşază pe o masă în mijlocul bisericii. Această Masă are în faţă Sfânta Cruce, scoasă din Joia Mare. Seara, se oficiază slujba Prohodului Domnului, în timpul căreia se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf (o pânză ce reprezintă scena punerii în mormânt a Mântuitorului). După această procesiune, preoţii vor aşeza Epitaful pe Sfânta Masă din Altar, unde va rămâne până în miercurea din ajunul Înălţării Domnului.

Semnificaţia Deniilor din Săptămâna Patimilor

Biserica ne aduce aminte de Patriarhul Iosif care a fost vândut de fraţii săi în Egipt. El este o preînchipuire a lui Hristos, vândut de Iuda. Tot în timpul deniei se face pomenirea smochinului neroditor, blestemat de Hristos să se usuce, pentru că nu avea rod. Din această pildă, oamenii trebuie să reţină că Dumnezeu este atât iubire, cât şi dreptate. Deci, la judecata de apoi, El nu doar că va răsplăti, ci îi va şi pedepsi pe cei ce nu au rodit.

Marţi, se face pomenirea celor zece fecioare. În legătură cu această pildă, reţinem că cinci fecioare au avut doar candelă fără ulei, iar celelalte cinci au avut şi candelă, şi ulei. Candela fără ulei reprezintă realizarea de sine în totală nepăsare de ceilalţi. Candela cu ulei reprezintă evlavia însoţită de milostenie.

În Miercurea Săptămânii Sfintelor Pătimiri se face pomenirea femeii păcătoase care a spălat cu lacrimi şi a uns cu mir picioarele Mântuitorului, înainte de Patima Sa, ca simbol al pocăinţei şi al îndreptării omului păcătos. Miercuri, este ziua în care Iuda l-a vândut pe Hristos fariseilor, pe treizeci de arginţi. Joia Patimilor este închinată evocării a patru evenimente deosebite din viaţa Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, ca pildă de smerenie, Cina cea de Taină, la care Mântuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugăciunea arhierească şi începutul patimilor prin vinderea Domnului. Specifice deniei de joi seara sunt citirea celor 12 Evanghelii şi scoaterea solemnă a Sfintei Cruci în naosul bisericii. Există obiceiul ca, atunci când preotul citeşte din Sfintele Evanghelii, credincioşii să aprindă lumânări şi să se aşeze în genunchi.

În Vinerea Mare, se face pomenirea sfintelor, înfricoşătoarelor şi mântuitoarelor Patimi ale Mântuitorului şi mărturisirea tâlharului celui recunoscător care a dobândit Raiul. În Sfânta şi Marea Sâmbătă, prăznuim îngroparea lui Hristos, cu trupul şi pogorârea la iad cu sufletul, pentru a ridica din stricăciune pe cei din veac adormiţi.

Raspunde

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Va rugam introduceti caracterele de verificare

Citește articolul precedent:
6 Aprilie 2015/Horoscop

Berbec Intenţiile dvs. sunt bune şi este bine să mai ieşiţi din stilul diplomat şi protector, cu condiţia să nu...

Închide