vineri, martie 29, 2024
AcasăACTUALDacă îşi păcălesc clienţii, comercianţii vor trebui să restituie banii pe produse...

Dacă îşi păcălesc clienţii, comercianţii vor trebui să restituie banii pe produse şi servicii

- Advertisement -

Comercianţii care folosesc practici comerciale incorecte şi care sunt sancţionaţi de autorităţi pentru acest lucru vor putea fi obligaţi să restituie clienţilor banii pe produse şi servicii, se arată într-un proiect de act normativ aflat pe lista de vot decisiv a deputaţilor. În caz contrar, firmele vor risca să primească o amendă de până la 50.000 de lei.

Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 37/2015 pentru modificarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor a trecut de Senat în octombrie 2015, iar acum figurează pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor, fiind propus pentru adoptare. Dacă va fi aprobat, documentul va mai avea nevoie doar de semnătura preşedintelui Klaus Iohannis pentru a se aplica.

Aprobarea prin lege de către Parlament este o procedură obligatorie în cazul ordonanţelor emise de Executiv, pentru ca acestea să poată produce efecte în continuare. Însă, în acest caz, parlamentarii au ales să aprobe ordonanţa cu tot cu unele modificări proprii.

Astfel, potrivit iniţiativei legislative, comercianţii sancţionaţi de autorităţi pentru practici comerciale incorecte vor putea să fie obligaţi să restituie consumatorilor banii pe produse şi servicii într-un termen de cel mult 15 zile.

„Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz, în termen de maxim 15 zile, de la luarea la cunoştinţă de către contravenient a procesului-verbal de constatare a contravenţiei”, scrie în forma amendată a documentului.

Dacă nu vor da banii înapoi în perioada prevăzută de lege, comercianţii vor risca să fie sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 50.000 de lei.

Conform prevederilor actuale ale Legii nr. 363/2007, folosirea practicilor comerciale incorecte este interzisă şi se sancţionează după cum urmează:

  • cu amendă de la 2.000 la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comercialeincorecte;
  • cu amendă de la 5.000 la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comercialeînşelătoare;
  • cu amendă de la 2.000 la 100.000 de lei, pentru utilizarea practicilor comercialeagresive.

Important! Proiectul de act normativ aflat pe lista de vot decisiv a deputaţilor prevede şiindividualizarea amenzilor pentru practici comerciale incorecte în funcţie de numărul de angajaţi al firmei şi de cifra de afaceri anuală netă realizată.

Cum poţi recunoaşte practicile comerciale incorecte

Practicile comerciale sunt considerate incorecte dacă sunt îndeplinite cumulativ anumite condiţii prevăzute de Legea nr. 363/2007.

Astfel, acestea trebuie să fie contrare cerinţelor diligenţei profesionale şi să deformeze sau să poată deforma comportamentul economic al consumatorilor. Practicile comerciale incorecte sunt împărţite în practici înşelătoare şi practici agresive.

Practicile comerciale înşelătoare pot fi acţiuni înşelătoare (când sunt prezentate informaţii false sau care pot induce în eroare) sau omisiuni înşelătoare (când sunt omise informaţii esenţiale necesare consumatorului sau când acestea sunt oferite într-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu).

Afirmarea falsă că un produs poate vindeca boli, disfuncţii sau malformaţii, descrierea unui produs ca fiind gratuit atunci când consumatorul trebuie să suporte alte costuri şi prezentarea drepturilor consumatorilor stabilite prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului reprezintă doar câteva exemple de practici înşelătoare.

Practicile comerciale agresive sunt cele care limitează sau pot limita semnificativ libertatea de alegere ori comportamentul consumatorului prin hărţuire sau prin constrângere.

Câteva exemple de practici comerciale agresive sunt crearea impresiei consumatorului că nu poate pleca din magazin până nu semnează un contract, ignorarea solicitării de a nu mai face vizite personale acasă la consumator şi includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să-şi convingă părinţii să cumpere produsele promovate.

Atenţie! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie adoptat de Camera Deputaţilor, promulgat prin decret prezidenţial şi publicat în Monitorul Oficial.

Sursa: www.avocatnet.ro

- Advertisement -
ALTE ȘTIRI

ULTIMELE ȘTIRI

- Advertisment -

ARHIVĂ

Cele mai citite