Dan Drăgulin a fost ales în iunie 2012 primar al municipiului Călăraşi, învingându-l pe Nicolae Dragu, cel care se afla la cel de al doilea mandat consecutiv, din cele trei pe care le-a avut, cu un scor aproape dublu. La un an de la preluarea funcţiei de primar i-am adresat acestuia câteva întrebări pentru a afla cum a decurs activitatea în municipiu şi ce a reuşit să facă în acest timp.
Domnule primar, cum caracterizaţi primul an de mandat?
Este un an în care pot să spun că m-am acomodat cu noua poziţie, în sensul că activitatea pe care am desfăşurat-o la Consiliul Judeţean este mult diferită faţă de activitatea de la Primărie. În primul rând, la Primărie sunt probleme curente, zilnice, probleme care apar independent de voinţa ta, probleme ce trebuiesc gestionate într-un interval de timp scurt. A trebuit să existe o perioadă în care să mă acomodez cu colectivul, iar colectivul cu mine. Trebuie să te documentezi privind activitatea fiecărei direcţii sau serviciu.
Trebuie să cunoşti capacitatea fiecăruia de a răspunde la solicitările pe care tu le ai întrucât, după cum ştiţi foarte bine, am spus de bun început că vreau schimbarea sistemului de lucru şi vreau performanţă. Vreau ca toţi cei care lucrează în Primăria Călăraşi să îşi aducă aportul într-un mod liber, conştient de poziţia şi de locul pe care îl are. A trecut un an în care pot să spun că am reuşit să cunosc problemele din municipiu, să schimb într-o oarecare măsură modul de lucru în executivul din primărie.
A trecut un an în care am început să progresăm, din punct de vedere al relaţiile interioare cât şi din punct de vedere al relaţiilor cu publicul. Este destul de greu, dar sunt un tip încăpăţânat şi nu mă la las până nu ajung acolo unde îmi doresc. Este un an în care acomodarea cu responsabilitatea şi răspunderea fiecăruia m-a făcut să văd altfel problemele primăriei decât le-aş fi văzut până acum.
Aţi vorbit despre colegii din primărie. Puteţi afirma că după 1 an formaţi cu adevărat o echipă sau mai e de lucru?
Mai este de lucru. Lucrând într-un fel cu cel care te-a condus o bună perioadă de timp, cam 12 ani, în care, după părerea mea, nu avea nimeni posibilitatea să îşi etaleze cunoştinţele şi punctul de vedere, oamenii revin mai greu, sunt fricoşi, încă au aceeaşi mentalitate. Eu am spus foarte clar, fiecare, acolo unde este, are responsabilitatea şi obligativitatea de a-şi resprecta fişa postului.
Acum, după 12 luni, când vă amintiţi ce gândeaţi despre funcţia de primar, înainte de a prelua mandatul, vă mai păstraţi aceleaşi păreri sau este ceva mai mult decât aţi crezut iniţial?
În momentul în care am venit la primărie ştiam că sunt mult mai multe probleme decât la Consiliul Judeţean Călăraşi. Dar, cu toate astea, dacă ar fi să aleg, pot să vă spun că aş face la fel. Pentru mine, faptul că am ajuns primar este de fapt o competiţie cu mine însumi. Este un lucru pe care mi l-am dorit. Consider că numai aici poţi demonstra că eşti un bun manager, un bun organizator.
Ce aţi schimbat anul ăsta în interiorul aparatului Primăriei?
Am schimbat multe. În primul rând am făcut această direcţie pentru proiecte europene care, încet, încet îşi aduce contribuţia şi se văd roadele. Am schimbat organigrama, am făcut-o mult mai flexibilă. De asemenea, deşi nu a apărut ca proiect de hotărâre, am discutat şi sunt aproape gata mai multe organigrame, cea de la direcţia socială, poliţia comunitară, spaţii verzi şi cimitire.
Încercăm să realizăm aceste structuri să fie cât mai flexibile, iar responsabilitatea să fie a fiecăruia pentru ceea ce face. Am reuşit să descongestionăm unele atribuţii pe care le aveau numai anumiţi funcţionari. Am venit într-un sediu nou, am organizat o serie de acţiuni la care au participat cetăţenii municipiului Călăraşi, şi pot să vă spun că cel mai important lucru este faptul că am angrenat foarte mulţi oameni din municipiul Călăraşi, tineri, bătrâni şi mai ales copii.
Care au fost principalele direcţii pe care v-aţi axat de la început şi până în acest moment?
În primul rând, când am ajuns la primărie am încercat să contribui la rezolvarea unor probleme ale unităţilor de învăţământ. Mi-aduc aminte că am făcut unele rectificări bugetare care au contribuit la realizarea şi terminarea unor lucrări din cadrul unor licee, aici vorbesc de sala de sport de la Liceul Mihai Eminescu, schimbarea geamurilor de la Liceul Economic, reparaţii la Liceul Auto şi Şcoala 8, lucruri pe care le-am considerat necesare şi utile pentru a începe un an şcolar corespunzător. În altă ordine de idei, am avut în vedere că în unele zone din municipiul Călăraşi nu există canalizare sau drumuri pietruite.
În zona Cărămidari, ştiţi foarte bine că din cauza ploilor exista posibilitatea ca multe case să cadă. Am reuşit, nu în totalitate, căci anul acesta se finalizează, să începem lucrările de canalizare şi pietruire din cartierul Cărămidari, urmând ca până la final de an să finalizăm aceste lucrări. Am terminat o parte din lucrări cu privire la zona exterioară a Sălii Polivalente. Am introdus reţele de apă pe unele străzi, lucrări finalizate pe strada Ecaterina Teodoroiu, Garajului, Aviator Diaconu, Cornişei, unde am introdus apă.
Sunt şi reţele noi de apă la Bl. E6, E7, D8, D12, D13, C14, C17, sunt o sumedenie de blocuri, valoarea lucrărilor ridicându-se la peste 5 miliarde (lei vechi), lucrări pe care le-am început şi le-am terminat. Am continuat realizarea surselor alternative de apă, unde ştiţi că s-a tot prelungit termenul de execuţie. Am încercat şi am reparat cât de cât strada I.L. Caragiale, care fusese pietruită.
Aţi promis că o veţi asfalta. Când veţi face asta?
Am promis că atunci când vom avea banii, va fi prima stradă pe care o voi asfalta. Noi deja avem alocate 5 miliarde anul acesta, vom face un proiect, dar până în septembrie sunt convins că vom aloca cel puţin jumătate din valoarea proiectului, astfel încât primul start de asfalt să fie turnat în această zonă.
Există foarte multe străzi care au apă şi canalizare, dar care aşteaptă de foarte multă vreme să fie asfaltate. Acestora când le va veni rândul?
Într-adevăr, avem cartierul Mircea Vodă. Este un cartier care a fost lăsat de circa 8 ani de zile, unde după ce a fost realizată pietruirea, nu s-a mai făcut nimic. Au fost realizate pe ici, pe colo, unele lucrări de canalizare. Sunt conştient că oamenii doresc ca eu să le aduc cât mai repede asfaltul sau să fac o îmbunătăţire, dar nu pot să fac niciun fel de lucrare atâta timp cât în zona respectivă vor începe lucrările de alimentare cu apă şi canalizare.
Cartierului Mircea Vodă nu pot să-i fac nicio lucrare pentru că nu s-a făcut recepţia la finalul lucrării şi, în cazul în care se fac verificări la presiune, s-ar putea să avem probleme. Atunci spargem şi iar reparăm, iar asta nu e bine. Eu sper ca anul care vine, în primăvară, deja să intrăm în forţă să reparăm drumurile. Vom face acele tratamente bituminoase în prima etapă.
La fel şi în cazul străzilor din zona Farfuria, unde urmează să fie terminate lucrările, după care se va trece la aplicarea tratamentului bituminos, în funcţie de banii pe care îi avem. Un strat bituminos este mult mai ieftin, cam la jumătate de preţ cât costă o asfaltare, iar rezistenţa lucrării este aproximativ aceeaşi cu cea a asfaltului, în funcţie de anotimp, întreţinere şi exploatare.
Aţi început plombarea pe străzi. Mai aveţi de plombat sau au fost finalizate lucrările?
Nu s-au finalizat lucrările pentru că banii alocaţi nu au fost de ajuns. La prima rectificare pe care o avem la final de iunie, vom aloca încă 3 miliarde pentru a astupa sau remedia aceste gropi. Ştiţi foarte bine că remedierea sau astuparea acestor gropi s-a făcut altfel decât până acum. S-au decupat, s-au curăţat de impurităţi, s-a pus materialul de aderenţă, după care s-a turnat asfalt la acelaşi nivel cu asfaltul existent pentru a nu apărea acele denivelări şi a nu stânjeni circulaţia. Sper ca aceste gropi existente la ora actuală să fie eliminate pe cât posibil.
Despre Varianta Nord ce ne puteţi spune?
Este o problemă cu Varianta Nord. La un moment dat aceasta a fost drum naţional şi nu mai e. Ar trebui să fie drum naţional pentru că face legătura între două drumuri naţionale. S-au făcut nişte lucrări de canalizare, lucrări care nici până la ora actuală nu s-au finaliyat, deşi am discutat cu cei de la CNI. S-au făcut comunicări şi sesizări constructorului care este General Concret de la Cernavodă, cât şi celor de la CNI.
Acum, mă interesează mai mult ca niciodată să termin lucrările pe strada IL Caragiale, care a devenit un subiect principal în municipiu. O să vedeţi că va fi prima stradă pe care noi o să o asfaltăm şi sunt convins că până la finalul acestui an vom avea măcar un strat de asfalt turnat.
Revenind la apă şi canalizare, de care vorbim de atâta timp şi iată că am ajuns în 2013, la 6 ani de la integrarea în UE, şi tot mai discutăm de introducerea acestor utilităţi. Când se vor finaliza acestea o dată pentru totdeauna?
La ora actuală mai avem un SF care mai cuprinde lucrări de canalizare de aproximativ 60 de miliarde, va veni a doua etapă pe fondurile care au fost alocate la Ecoaqua. Vom vedea ce valoare vor avea aceste fonduri pe această asociaţie, iar diferenţa o să o prindem noi. Problema este că bugetul pe care îl avem nu ne permite să facem o lucrare de la A la Z.
Celelalte străzi pe care nu există apă şi canalizare cam cât ar însuma din totalul suprafeţei Călăraşiului?
În jur de 25% ar mai fi, dacă terminăm ceea ce ne-am propus acum. Valoarea tuturor lucrărilor pe care noi le vom face anul acesta sunt de peste 26 de miliarde.
Efectiv, până acum, ce lucrări aţi demarat din bugetul pe acest an?
Toate lucrările propuse sunt în curs de evaluare, de punere pe SEAP, întocmirea procedurilor legale. Atât Piaţa Orizont cât şi Piaţa Cuza Vodă vor suporta unele îmbunătăţiri. În primul rând, vom face o piaţă în aer liber, dar cu copertină, unde toţi producătorii particulari îşi vor putea vinde produsele, vor exista şi tarabe pentru comercianţi, totul se va face civilizat. La Piaţa Cuza Vodă vom face o minihală acoperită cu câteva tarabe astfel încât cei care sunt în zona respectivă să nu se mai deplaseze la Orizont. Vom asfalta de la Orizont până la Prefectură, tot ceea ce ţine de trotuare, va fi ceva altfel, o altă culoare, după părerea mea, ceva inedit.
În primăvară aţi demarat o acţiune privind ridicarea de garaje şi desfiinţarea acelor grădini interioare ale blocurilor care aveau un alt rol decât cel decorativ. În ce stadiu se află acţiunea?
Nu ne-am oprit. Suntem în perioada de realizare a unui studiu de fezabilitate, am cules date şi urmează să le punem cap la cap. Evaluarea este făcută. Vizavi de executarea lucrărilor pe care vrem să le facem şi dacă ne vom mişca repede, dacă facem caietul de sarcini anul acesta, vom face o parte din lucrări în zona blocurilor. Caietul de sarcini cuprinde jocuri pentru copii, parcări şi spaţii verzi, în întreaga zonă a blocurilor, valoarea lucrărilor ridicându-se la 20 de milioane de euro.
Vreau să vă spun că pe data de 20, luna aceasta, vom aproba un proiect care va cuprinde obligativitatea cetăţenilor care au ocupat spaţiul public al primăriei să plătească taxe pentru acest spaţiu. În acest viitor regulament vor fi trecute tot ceea ce înseamnă modul de amplasare şi obligaţiile cetăţenilor. Am de gând să realizez anul acesta o zonă pilot, amenajată după noile norme, astfel încât oamenii să vadă cum ar trebui să fie oraşul. Iar până la finalul mandatului vom realiza cât mai multe astfel de zone.
Un alt proiect pe care l-aţi început este cel cu anveloparea blocurilor. În ce stadiu se află acest proiect?
Referitor la acest lucru pot să vă spun că sunt 3 perioade în care noi vom depune proiectele. În prima etapă deja am depus pentru 4 blocuri cu 126 de apartamente, a doua etapă va fi de 3 blocuri şi următoarea de 2 blocuri. Suntem singurul municipiu reşedinţă de judeţ din Regiunea Sud Muntenia care a depus un proiect de acest gen. Dacă în ultimii 8 ani s-au adus 200.000 de euro la nivelul primăriei, în primul an de mandat al meu, vor veni aproximativ 2 milioane de euro, însemnând valoarea lucrărilor ce trebuiesc efectuate pentru termoizolarea acestor blocuri.
S-a făcut deja o vizită în teren pentru evaluare, urmează ca în perioada următoare, după depunere, să se facă vizionare la faţa locului, aşa cum sunt etapele într-un proiect. În total vom avea 9 blocuri, multe, puţine, am realizat ceva, iar lumea ar trebui să înţeleagă că dacă vor aşa ceva va trebui să intre într-o asociaţie de proprietari.
În ceea ce priveşte aspectul municipiului şi mă refer aici la spaţiile verzi, la trotuare, la parcuri, ce veţi face pentru îmbunătăţirea aspectului acestora?
Cel puţin pe str. Bucureşti, strada principală din Călăraşi, până în toamna acestui an se va produce o schimbare radicală, în sensul că vor fi alţi stâlpi cu lumină prin leduri, spaţiul verde va fi extins, se va turna asfalt, iar zona verde va fi într-adevăr zonă verde. Vom arăta cum trebuie să fie un oraş civilizat. Nu ne oprim numai la zonele centrale, vom merge şi în părţile laterale. În patru ani de zile Călăraşiul va trebui să fie luminat în proporţie de 100%. Conform etapelor din proiect, prima parte este partea centrală, parcurile şi apoi zonele laterale.
Am constatat din evaluările făcute că serviciul public Pavaje Spaţii Verzi nu poate să rezolve toate problemele privind întreţinerea zonelor verzi în municipiul Călăraşi, fiind subdimensionat. Deja am început să adunăm toate datele să dimensionăm în 2-3 sau 4 zone municipiul şi să scoatem la licitaţie întreţinerea spaţiilor verzi. O parte o va lua Pavaje Spaţii Verzi care va coordona o singură zonă, vor avea posibilitatea să participe la alte lucrări, iar restul zonelor le vom scoate la licitaţie, cei interesaţi putând să activeze în acest domeniu. Vom bugeta acest lucru chiar de anul acesta. Ţinând cont de lucrările din anii precedenţi, activităţile se desfăşurau doar în zona centrală sau pe diverse zone adiacente, pe restul zonelor nu se întâmpla nimic.
Cât aţi reuşit să schimbaţi în acest sens în acest an şi să fiţi mulţumit de ceea ce s-a realizat?
Nu pot schimba 100% într-un an. Nu poţi schimba totul într-o viaţă de om pentru că întotdeauna există altceva. Pot spune că 10-15% am reuşit să fac din ceea ce mi-am propus. Partea de documentare şi de proiecte nu ai cum să le vezi, totul se va vedea în momentul în care apar lucrările, dar până atunci se lucrează. Totul se face prin documente, în baza unor proiecte. Ca să fie un proiect eligibil, trebuie să ai o documentaţie bine gândită şi întocmită care necesită timp. Şi la Consiliul Judeţean orice proiect care s-a făcut a necesitat timp, circa 2-3 ani de zile.
Nu au trecut 2-3 ani de când sunt primar şi totuşi am reuşit să facem proiecte de 2 milioane de euro, concomitent lucrând şi la altele. Nu pot vorbi încă despre ele pentru că se lucrează şi încă nu sunt evaluate. Vom vorbi la momentul potrivit, dar ce pot să vă spun este faptul că cei care lucrează în domeniul ăsta au de lucru în permanenţă. Facem studii şi diverse proiecte pentru că din punct de vedere al capacităţii financiare nu putem să acoperim toate chetuielile din oraş, ci doar prin atragerea de fonduri.
Şi pentru a atrage aceste fonduri, trebuie să avem aceste documente. Fiecare an va fi un an al pregătirilor şi, în acelaşi timp, al investiţiilor. Repet, până la sfârşitul anului, se vor vedea foarte multe schimbări. Unele lucrări vor fi începute şi se vor derula pe parcursul a 2-3 ani pentru că nu avem capacitatea financiară de a le termina. Ne vom apuca de trotuare, care ştim cu toţii cum sunt şi facem primul tronson Orizont-Primărie, apoi vom intra pe reabilitarea drumurilor din interiorul municipiului, în absolut toate cartierele. Nu se pot face toate odată pentru că sunt costuri enorme, se fac treptat, în funcţie şi de lucrările care se execută, dar şi în funcţie de modul cum arată străzile respective, astfel încât pe parcursul unui ciclu de 4 sau 8 ani să se poată ajunge la final.
Puteţi face un pariu cu cei care s-au arătat nemulţumiţi de dvs în acest prim an, că la finalul acestui mandat îşi vor schimba opinia?
Cu siguranţă da. Eu sunt încrezător în echipa Primăriei. Eu nu pot să mă evaluez după un an de zile, mă voi evalua după 4 ani. Aşa cum am mai spus şi o voi spune de fiecare dată, atunci să-mi dea notă cetăţenii, nu acum, pentru că este prematur. Dacă ar fi să facem un inventar al tuturor celor care s-au perindat pe la primărie sau a tuturor lucrărilor ce au fost executate în trecut, putem vedea ce s-a făcut faţă de ce am realizat eu.
La sport aţi reuşit o performanţă inedită pentru Călăraşi. Avem o echipă de futsal în prima ligă. Este importantă viaţa sportivă şi culturală pentru dvs?
Avem o echipă de futsal în prima ligă, avem o echipă de juniori 1 care a luat locul II pe ţară la turneul final, avem echipa de fotbal pe locul IV, handbaliştii sunt pe locul II, s-ar putea să avem un meci de baraj pentru a intra în prima ligă. Avem, de asemenea, foarte multe medalii la box şi canotaj, sportivi care au câştigat o serie de diplome, lucru ce reflectă preocuparea administraţiei pentru sport. Am fost alături şi de alţi organizatori care au realizat o serie de acţiuni la nivelul municipiului Călăraşi, cum a fost Tenaris.
Ne preocupă nu numai investiţiile din municipiu, ci şi viaţa sportivă. Chiar şi pe plan cultural am realizat o serie de manifestări, începând de la Ziua Marinei, Ziua Municipiului Călăraşi, Târgul de Crăciun, Bobotează, 8 Martie, 1 Iunie, activităţi care au fost organizate de Primăria Călăraşi unde au participat foarte mulţi copii. Mai ales pe 1 Iunie, că este un eveniment recent, în cele 2 zone au fost peste 3 000 de copii. Am organizat şi un concurs de gătit. Anul acesta, pe 29 iunie, avem Ziua Dunării şi va fi un eveniment altfel decât până acum.
La Zilele Călăraşiului am avut acel festival cultural unde au participat ansambluri folclorice din oraşele înfrăţite cu municipiul Călăraşi. Tradiţie vreau să devină şi târgul pe care l-am organizat de Paşte. Din toamna acestui an, pe scena din Parcul Dumbrava, loc care va fi renovat ca şi Stadionul Navrom, o dată pe lună, unităţile şcolare, sâmbăta şi duminica, vor veni să susţină o serie de activităţi culturale. În acelaşi timp, toţi copiii care vor veni, vor avea gratuitate la toate aparatele de joacă ce vor fi acolo.
Există intenţia vreunor investitori de a veni la Călăraşi?
La ora actuală, vă spun că am purtat discuţii cu 6-7 societăţi private care au intenţia de a veni să investească la Călăraşi. Noi purtăm discuţii, le spunem ce facilităţi le putem acorda şi nu este săptămână să nu purtăm dialoguri telefonice. Este o perioadă destul de grea dacă ne uităm şi în alte zone. Nu se dezvoltă, ci se restrâng activităţi. Eu am încredere în cel puţin 2 investitori care în perioada următoare vor veni şi vor investi în Călăraşi.
Un gând pe care să-l adresaţi călărăşenilor…
Ştiu că sunteţi nerăbdători şi doriţi ca ceea ce nu s-a realizat în mulţi ani, eu, cel în care v-aţi pus speranţele, să le realizez cât mai repede. Trebuie să aveţi încredere în mine. Ştiu la ce m-am înhămat, ştiu care este responsabilitatea mea, vizavi de calitatea de primar, nu o să vă dezamăgesc. Daţi-mi posibilitatea să realizez ceea ce mi-am asumat şi dvs m-aţi girat pentru ceea ce am propus în campania electorală. Nu am uitat nimic din toate acestea. Ştiu că mi-am luat unele angajamente faţă de cetăţenii din diverse zone. Totul se rezolvă cu calm, cu foarte mult discernământ.