luni, octombrie 28, 2024
AcasăFAPT DIVERSFirmele vor fi verificate de inspectorii antifraudă înainte de a fi declarate...

Firmele vor fi verificate de inspectorii antifraudă înainte de a fi declarate inactive

- Advertisement -

Contribuabilii vor fi verificaţi atât de inspectorii fiscali, cât şi de cei antifraudă înainte de a fi declaraţi inactivi, se menţionează într-un act normativ, care se aplică de vineri. Acelaşi lucru va fi valabil şi pentru contribuabilii care vor fi reactivaţi în circuitul fiscal.

Noile reglementări au modificat şi data la care decizia de declarare a inactivităţii unei firme sau a reactivării acesteia va începe să producă efecte faţă de terţi.
Firmele care sunt declarate inactive şi cele care sunt reactivate vor fi supuse mai întâi unor verificări ale Fiscului.

Această măsură este cuprinsă în Ordinul ANAF nr. 1.847/2014 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 781 din Codul de procedura fiscală, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 535 din 18 iulie 2014 şi care a intrat în vigoare la data publicării.
Astfel, actul normativ actualizează procedura de verificare a contribuabililor care vor fi declaraţi inactivi sau care vor fi reactivaţi.
Codul de procedura fiscală prevede că pentru a fi declaraţi inactivi contribuabilii trebuie să se afle în una din următoarele situaţii: nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativa prevăzută de lege; se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia; organele fiscale au constatat că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF.
Până acum, legislaţia anterioară prevedea că firmele care urmau să fie declarate inactive erau supuse unor controale ale Fiscului. Noul act normativ stabileşte însă reguli mai clare în acest sens, actualizând vechea procedura. Mai exact, contribuabilii care se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale sau nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat vor fi verificaţi de inspectorii fiscali şi de inspectorii antifrauda înainte de emiterea deciziilor de declarare a inactivităţii acestora.
De asemenea, aceeaşi măsură se va aplica şi în cazul contribuabililor care vor fi reactivaţi. Astfel, înainte ca un contribuabil să fie reactivat, inspectorii fiscali şi cei antifrauda vor verifica dacă este îndeplinită una dintre cele trei condiţii obligatorii pentru reactivare. Mai exact, aceştia vor verifica dacă contribuabilul funcţionează la domiciliul fiscal declarat.
Codul de procedura fiscală fiscală prevede că pentru a fi reactivat, un contribuabil trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
să funcţioneze la domiciliul fiscal declarat;
să îşi îndeplinească toate obligaţiile declarative prevăzute de lege;
să nu înregistreze obligaţii fiscale restante.
În plus, noile dispoziţii actualizează conţinutul formularelor pentru declararea inactivităţii, cât şi pe cele pentru îndreptarea erorilor materiale şi pentru reactivarea contribuabililor declaraţi inactivi.
Cum vor fi verificaţi contribuabilii care se sustrag de la inspecţia fiscală?
În cazul în care organul de inspecţie fiscală, în urma deplasării la fata locului, constata că adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu există, va întocmi un proces-verbal prin care se va consemna această situaţie, se arată în ordinul recent intrat în vigoare.
Totodată, organul de inspecţie fiscală va trimite la adresa de domiciliu a reprezentantului legal al contribuabilului, invitaţia prin care acesta este solicitat să se prezinte la sediul organului fiscal pentru clarificarea situaţiei sale fiscale.
Potrivit noilor dispoziţii, la finalizarea controlului organul de inspecţie fiscală va realiza un dosar care va cuprinde:
procesul-verbal întocmit ca urmare a acţiunii de control împreună cu invitaţiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat să se prezinte la sediul organului de inspecţie fiscală pentru clarificarea situaţiei sale fiscale;
avizul privind propunerea de declarare în inactivitate.
Ce presupune verificarea contribuabililor care vor fi reactivaţi?
Pe lângă procedura de verificare a îndeplinirii anumitor condiţii de către contribuabilii inactivi, Fiscul a introdus şi o procedură pentru verificarea îndeplinirii unei condiţii pentru reactivare,respectiv cea potrivit căreia organele fiscale au constatat că firma nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat.
Pentru verificarea acestei condiţii, organul fiscal cu atribuţii în domeniul gestionarii registrului contribuabililor va transmite organului de inspecţie fiscală competent/Direcţiei generale antifrauda fiscală, referatul privind contribuabilii propuşi pentru reactivare, se precizează în ordinul recent intrat în vigoare.
Mai departe, după primirea referatului, organul de inspecţie fiscală/control se va deplasa la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru a controla dacă acesta funcţionează la domiciliul fiscal declarat.
În acest sens, organul de inspecţie fiscală/control va verifica existenţa spaţiului aferent domiciliului fiscal declarat şi după caz, a sediilor secundare declarate, precum şi dacă contribuabilul desfăşoară activitatea comercială în limita obiectului înscris în autorizaţia de funcţionare, dacă spaţiul folosit ca domiciul fiscal/sediu secundar permite desfăşurarea activităţilor pentru care societatea este autorizată.
La finalizarea controlului organul de inspecţie fiscală/control va întocmi un dosar care va cuprinde:
proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, care va cuprinde şi motivaţia dacă a fost îndeplinită sau nu condiţia de reactivare, semnat de conducătorul organului fiscal competent.
În acelaşi timp, dosarul care cuprinde documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, va fi întocmit în două exemplare, se menţionează în documentul citat. Un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidentă este înregistrat respectivul contribuabil, iar celălalt exemplar rămâne la organul de inspecţie fiscală/control care l-a întocmit.
În ceea ce priveşte procedura de îndreptare a erorilor materiale pentru contribuabilii declaraţi inactivi din cauza faptului că s-au sustras inspecţiei fiscale sau nu au funcţionat la domiciliul fiscal declarat, formalităţile în acest sens vor fi îndeplinite de inspectorii fiscali sau de cei antifrauda, se arată în acelaşi document. Sursa:avocatnet.ro

- Advertisement -
ALTE ȘTIRI

ULTIMELE ȘTIRI

- Advertisment -

ARHIVĂ

Cele mai citite