Marţi, 27 octombrie în sala de spectacole a Centrului Cultural Barbu Ştirbei a avut loc etapa finală a proiectului „Competenţe Europene pentru Piaţa României (CEPRO) – prin Centrul de Iniţiere în Antreprenoriat a Tinerilor” al cărui beneficiar este Colegiul Economic Călăraşi.
Astfel au fost diseminate rezultatele obţinute în cadrul proiectului finanţat din Fondul Social European în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeşte în Oameni”, Axa prioritară 2, Domeniul major de intervenţie 2.1.
Au fost prezenţi la acest eveniment prefectul judeţului Călăraşi, George Iacob, primarul municipiului Călăraşi, Daniel Ştefan Drăgulin, Marian Drăgan, preşedintele CCIA Călăraşi, elevi şi cadre didactice ai Colegiului Economic, Liceului Auto şi Liceului Danubius.
„Acest proiect şi-a propus alături de parteneri: Liceul Danubius Călăraşi, Liceul de Transporturi Auto Călăraşi, Camera de Comerţ şi Centrul Regional de Formare a Adulţilor să deschidă noi orizonturi în pregătirea şi dezvoltarea competenţelor elevilor. Am reuşit prin intermediul proiectului să oferim elevilor participanţi atât pregătire formală prin activităţile desfăşurate în Centrul de Iniţiere, centru care a fost creat de la zero în cadrul Colegiului Economic Călăraşi prin fonduri din proiect, precum şi informală prin vizite, seminarii şi tabăra la care elevii au participat. Mulţumesc echipei de proiect care a reuşit să gestioneze lucrul cu grupul ţintă format din 551 de elevi care au participat la activităţile de consiliere, precum şi cei 106 elevi care au participat la activităţile desfăşurate în cadrul firmelor de exerciţiu.” a declarat managerul proiectului, prof. Daniel Cârjilă, în deschiderea campaniei de diseminare a activităţilor şi rezultatului proiectului.
Proiectul „Competenţe Europene pentru Piaţa României (CEPRO) – prin Centrul de Iniţiere în Antreprenoriat a Tinerilor a fost implementat de către Colegiul Economic Călăraşi în parteneriat cu Centrul Regional de Formare Profesională a Adulţilor, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Călăeraşi, Liceul Danubius Călăraşi, Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Călăraşi.
Prin parteneriatul realizat, proiectul vine să faciliteze integrarea socio – profesională a elevilor, prin serviciile de consiliere şi orientare profesională de calitate oferite, urmărind deschiderea orozontului de formare profesională continuă şi după absolvirea învăţământului obligatoriu prion instituţiile abilitate, dar şi a spiritului de iniţiativă antreprenorială prin metoda firmelor de exerciţiu.
Toţi elevii grupui ţintă au beneficiat de servicii de consiliere şi orientare profesională: asistenţă pentru individualizarea traseului educaţional şi de formare profesională, consiliere pentru auto – cunoaştere, pentru dezvoltarea resurselor personale, pentru construirea planului carierei şi tehnici de căutare a unui loc de muncă.
Din grupul ţintă de 551 de elevi, au fost selectaţi 106 care au participat la activităţi interactive realizate prin metoda firmei de exerciţiu, menite a le dezvolta spiritul de iniţiativă antreprenorială.
Obiectivul general al proiectului
Obiectivul general al proiectului-dezvoltarea la elevi a competenţelor şi aptitudinilor de muncã care faciliteazã tranziţia de la şcoalã la viaţa activã, prin dezvoltarea şi furnizarea serviciilor de orientare, consiliere şi îndrumare profesionalã şi prin implementarea şi dezvoltarea metodei interactive şi inovatoare de învãţare «Firma de exerciţiu», în vederea creşterii inserţiei acestora pe piaţa muncii.
Obiective specifice:
– îmbunătăţirea serviciilor de orientare şi consiliere profesională oferite elevilor pentru alegerea traseului lor profesional şi pentru sprijinirea tranziţiei de la şcoală la viaţa activă;
– dezvoltarea abilităţilor, competenţelor şi aptitudinilor de muncă ale elevilor înscrişi la calificările profesionale din alte domenii în care curriculum-ul obligatoriu nu prevede această activitate prin organizarea şi funcţionarea «firmelor de exerciţiu»;
– crearea unui sistem de comunicare şi relaţionare eficient prin parteneriate între şcoli şi instituţii care facilitează tranziţia de la şcoală la viaţa activă;
– crearea unui centru de initiere în antreprenoriat a tinerilor, dotat la nivelul standardelor, pentru asigurarea condiţiilor reale formării competenţelor şi aptitudinilor de muncă, specifice unui loc de muncă, viitorilor absolvenţi.
Grupulțintă inclus în proiecteste format din 551elevi de liceu care provin din mediul rural si urban ai județuluiși care sunt elevi ai instituțiilor de formare inițială partenere în proiect.Din grupul țintă, au fost selectați 106 de elevi care au participat la activități interactive realizate prin metoda firmei de exercițiu menite a le dezvolta spiritul de inițiativă antreprenorială.
Parteneri:
· Centrul Regional de Formare Profesională a Adulţilor (CRFPA)
· Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Călăraşi (CCIA)
· Liceul ,,Danubius” Călăraşi
· Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Călăraşi
Rezultate obţinute
– 1 conferinţă de deschidere
– 1 campanile de informare în cele 3 licee partenere
– Consilierea şi orientarea profesională a 551 de elevi
– 106 trasee profesionale pentru elevii recomandaţi la participarea activităţilor FE
– 2 seminarii de bune practici cu agenţii economici
– 1 parteneriat încheiat cu agenţii economici
– 5 vizite de studii la instituţiile de învăţămânr superior şi la târguri
– 1 tabără de vară la care au participat 65 de elevi, sprijiniţi în tranziţia de la şcoală la viaţa activă şi implicaţi în activitatea firmelor de exerciţiu
– Crearea Centrului de Iniţiere în Antreprenoriat a Tinerilor (CIAT)
– 10 firme de exerciţiu ce şi-au desfăşurat activitatea în Centrul de Iniţiere Antreprenoriat a Tinerilor
– Subvenţii şi premii pentru elevii care au participat la activităţile firmelor de exerciţiu
– 1 program CDS / CDL pentru implementarea firmelor de exerciţiu în liceele interesate
– 3 ghiduri (material suport / auxiliar curricular) adaptate nevoilor grupului – ţintă, asigurându-se condiţiile optime pentru desfăşurarea activităţilor teoretice şi practice în F.E.
– 1 târg al firmelor de exerciţiu, înfiinţate în cadrul proiectului la care s-au obţinut numeroase premii
– Pagina web a proiectului www.cepro-economic.ro
Date despre proiect
Axa prioritară 2 ”Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”
Domeniul major de intervenţie 2.1 ”Tranziţia de la şcoală la viaţa activă”
Titlulproiectului: “Competenţe Europene pentru Piaţa României (CEPRO) – prin Centrul de Iniţiere în Antreprenoriat a Tinerilor”
Contract: POSDRU/161/2.1/G/138306
Beneficiar: Colegiul Economic Călăraşi
Parteneri:
· Centrul Regional de Formare Profesională a Adulţilor (CRFPA)
· Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Călăraşi ( CCIA)
· Liceul ,,Danubius” Călăraşi
· Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Călăraşi
Data de semnare a contractului: 07.05.2014
Durata de implementare a proiectului: 18 luni (8.05.2014-7.11.2015)
Valoare totală eligibilă– 1.982.90.00 lei din care: 1,685,470.00 lei asistenţă financiară nerambursabilă.
Contribuţia solicitantului: 297.436,05 lei
„Dragi elevi, îmi face plăcere să fiu astăzi în faţa dumneavoastră şi să laud activitatea Colegiului Economic pentru curajul de a accesa un astfel de proiect. Lăudabilă este şi acţiunea celorlalţi participanţi parteneri la acest frumos proiect. Îmi place să cred că tot acest efort al colectivului de profesori care în primul rând fac tot ceea ce depinde de ei pentru ca dumneavoastră elevii, absolvenţii de mâine să vă însuşiţi într-adevăr aceste competenţe care la un moment dat se pot transforma în eurocompetenţe şi aşa, pas cu pas, succesul dumneavoastră în viaţă capătă contur. Este foarte important ca din aceste competenţe, dumneavoastră, cei prezenţi sau cei neprezenţi în sală să puteţi să vă alegeţi drumul pe care dumneavoastră vi-l doriţi. Pentru tot ceea ce faceţi, pentru tot efortul pe care îl primiţi din parte profesorilor nu-mi rămâne decât să vă felicit pe toţi. Tuturor baftă în tot ceea ce faceţi!”
George Iacob, prefectul judeţului Călăraşi
„Îmi aduc aminte că la începutul anului 2014, doamna profesor, inspector general, Caraion a venit la mine cu o propunere de proiect. La început am crezut că nu e decât o discuţie dar care s-a dovedit ulterior să fie un pionierat pentru noi şi în acelaşi timp un lucru care vă informează pe dumneavoastră. Lucru de care noi nu am beneficiat în tinereţea sau în copilăria noastră. Acest proiect nu a făcut altceva decât să vină în completarea informării dumneavoastră. Voi sunteţi beneficiarii acestui proiect dar nu numai. Sunteţi vectorii de informare pe mai departe a unui viitor proiect care poate să atingă aceleaşi obiective.
Este un proiect formidabil şi vreau să-i felicit pe toţi cei implicaţi în această echipă care a manageriat proiectul şi pe voi bineînţeles pentru efortul de a participa în prima fază şi de a termina acest proiect împreună cu echipa de manageriat. Să dea Dumnezeu ca alegerile pe care voi le-aţi făcut să fie într-adevăr pe măsura aşteptărilor. Felicitări tuturor!
Dan Drăgulin, primarul municipiului Călăraşi
Plec de la o vorbă lăsată de Walter Elias – co-fondatorul companiei Walt Disney: „Toate visurile noastre devin realitate dacă avem curajul să le urmăm”. Cam aşa a apărut şi acest proiect, un curaj pe care l-am căpătat în momentul în care mi-am mărturisit dorinţa de a elabora un proiect şi de a implementa un proiect la nivelul Colegiului Economic, colegiu pe care l-am absolvit, pe care-l iubesc care m-a format şi aşa a apărut curajul, în doi. După aceea s-a alăturat şi al treilea, şi al patrulea şi pe timpul unei veri, pe timpul unei vacanţe, am stat şi de aici ne-au apărut ideile, titlul proiectului, scopul proiectului. Am oferit elevilor de la liceele partenere, Danubius şi Auto posibilitatea de a-şi forma noi competenţe pe care în curriculum obligatoriu pe care îl parcurg nu oferă această posibilitate şi anume competenţa antreprenorială care face parte din cele 8 competenţe, aşa cum sunt prevăzute şi în Legea Educaţiei. Spiritul antreprenorial este necesar a se dezvolta tuturor elevilor iar această metodă care reprezintă esenţa proiectului implementarea metodei firmelor de exerciţiu şi în liceele teoretice şi tehnologice este calea prin care tânărul se acomodează cu drumul înfiinţării propriei afaceri. Dintre cei 100 de elevi selectaţi în urma consilierii vocaţionale ca având spirit antreprenorial sunt convinsă că peste ani şi ani ceea ce aţi învăţat pe parcursul derulării acestui proiect şi vreau să vă felicit pentru participare, implicare şi efort pentru că toate aceste activităţi ale proiectului s-a desfăşurat în afara orelor de curs.
În calitate de manager financiar a fost un proiect cu o valoare consistentă care a adus multe beneficii şi pentru şcolile partenere şi pe lângă faptul că s-a investit în acel centru aţi beneficiat subvenţii pentru activitatea voastră în cadrul proiectului.”
Prof Steluţa Caraion, inspector general şcolar adjunct