vineri, martie 14, 2025
AcasăACTUALITATEDosarul Electronic de Sănătate devine obligatoriu de la mijlocul acestei luni

Dosarul Electronic de Sănătate devine obligatoriu de la mijlocul acestei luni

- Advertisement -

Directorul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate, ec. Gabriana Guţu, a organizat săptămâna aceasta o conferinţă de presă în care a prezentat Dosarul Electronic de Sănătate (DES), avantajele acestuia, cum va funcţiona şi când va fi implementat.

Ce este dosarul electronic de sănătate

DES este o componentă a sistemului informaţional sanitar care cuprinde date şi informaţii medicale relevante pentru medici şi pacienţi, respectiv informaţii clinice, biologice, diagnostice şi terapeutice personalizate, acumulate pe tot parcursul vieţii pacienţilor. Practic este o colecţie de informaţii medicale ale pacientului,colectate de la toţi furnizorii de servicii medicale cu care aceştia au intrat în contact.

Avantajele DES

Toate datele medicale ale pacientului sunt păstrate într-un singur loc, organizat şi disponibil on-line. Odată cu inplementarea dosarului, toate datele medicale, începând de la consultaţii, trimiteri, analize reţete, antecedente, istoric evenimente vor fi colectate permanent în siguranţă. Pacientul poate consulta oricând propriul dosar, după urmarea procedurilor de autentificare, de oriunde are acces la internet. Medicul are acces la informaţiile din DES doar dacă pacientul îi acordă acest drept,sau în prezenţa pacientului.

Pacientul este singura persoană care deţine controlul total al DES prin vizualizarea tuturor accesărilor şi a actualizărilor făcute de medici. Un medic care nu are acces la dosarul electronic al pacientului poate consulta doar informaţiile din modulul „situaţii de urgenţă”. Pacientul poate acorda acces la dosarul medical unui medic prin introducerea codului de parafa al medicului. Acest medic poate accesa dosarul chiar dacă pacientul nu este prezent, în accest caz.

Medicul are acces la datele relevante asfel încât să fie pregătit în cazul unor urgenţe medicale neprevăzute.La fiecare consultaţie medicul înregistrează în DES informaţii despre starea de sănătate,investigaţii,trimiteri,tratamentul prescris.Acestea rămân în istoricul medical şi pot fi vizualizate de către alt medic doar cu acordul pacientului.

DES oferă beneficii atât pentru pacient cât şi pentru medici şi instituţii

Pentru pacienţi –  DES administrează online informaţiile medicale introduse de furnizorii de servicii medicale, este locul unde pot fi găsite date medicale privind starea de sănătate oricând este nevoie,e ste esenţial în urgenţe pentru că medicul poate vedea date medicale relevante care pot salva vieţi.

Pentru medici – DES oferă informaţii facile şi rapide despre pacientul pe care îl îngrijeşte şi este calea de comunicare optimă a rezultatelor investigaţiilor şi tratamentului cu ceilalţi medici.

Pentru instituţii – DES ajută la evitarea investigaţiilor şi procedurilor suplimentare şi la utizarea cu eficientă a resurselor  puse la dispoziţie de CNAS şi MS sau alţi finanţatori ai sistemului.

Conţinutul DES

Dosarul electronic de sănătate conţine informaţii medicale despre starea de sănătate a pacientului şi este structurat pe 5 module:

-Sumar de urgenţă

Alergii şi intoleranţe diagnosticate

Proteze şi alte dispozitive medicale

Transplanturi

Proceduri medicale relevante pt urgenţă

Fistula arterio-venoasă

Boli cronice

Boli hematologice

Boli transmisibile

Tratamente curente

Internări recente

-Istoric medical

-Antecedente declarate de pacient

-Documente medicale

-Date personale (nume, prenume, sex, vârsta, grupa sanguină)

Modulul „sumar de urgenţă” este accesibil tuturor medicilor, fără a fi necesar acordul pacientului. Celelalte module sunt accesibile medicilor numai cu acceptul pacienţilor.

DES se utilizează de către furnizorii de servicii care se afla în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate şi care sunt înrolaţi în platforma informatică din asigurările de sănătate (SIUI) şi de către furnizorii care nu sunt în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate şi de către medicii care îşi desfăşoară activitatea la aceştia. În vederea utilizării sistemului DES,furnizorii care nu se afla în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia înrolării în sistemul informatic din asigurările de sănătate, prin depunerea la sediul casei de sănătate în raza administrativ teritorială în care aceştia îşi desfăşoară activitatea a unei cereri pentru utilizarea unui certificat în platformă informatică din asigurările de sănătate.

Datele şi informaţiile medicale sunt completate şi transmise către sistemul DES de către furnizorii de servicii medicale din aplicaţiile informatice certificate sau din portalulDES,în situaţia în care furnizorii nu deţin sistem informatic propriu.aplicaţiile informatice utilizate de furnizorii de servicii medicale trebuie să fie compatibile cu sistemele informaticedin platforma informatică din asigurările de sănătate şi certificate în sistemul DES.

Accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează prin intermediul portalului DES, după autentificarea pacientului în portalul DES. Autentificarea pacientului în portalul DES se face numai după generarea matricei de securitate de către medicii înrolaţi în sistem şi definirea de către pacient a parolei de acces. Conectarea pacientului la portalul DES se poate face de la orice calculator cu conexiune la internet accesând adresa www.des-cnas.ro şi selectând butonul accesaţi DES şi urmărind instrucţiunile afişate.

Cum se autentifica pacientul în portalul DES

Are două posibilităţi:

-cu card de sanatate-aceasta modalitate de autentificare este accesibilă pacienţilor care au acces la un cititor de card.

Se selectează opţiunea Autentificare cu card de sănătate, va introduce cardul în cititor şi codul PIN aferent cardului.

-cu CNP, CID şi matrice de securitate. Aceasta modalitate se poate folosi doar după constituirea dosarului electronic de către un medic şi înmânarea matricei de securitate.

Cum obţine pacientul matricea de securitate.

Matricea de securitate poate fi obţinută de la orice medic,pe baza unui document de identitate. Matricea este listata pe un formular A 4 şi înmânata pacientului pe bază de semnătură. Matricea de securitate poate fi generată ori de câte ori este nevoie.Cu această ocazie matricea veche este dezactivată. Medicii înrolaţi în platformă informatică din asigurările de sănătate au obligaţia, la solicitarea pacientului, să genereze matricea de securitate.

Cum se constituie DES

La transmiterea unui prim document medical se verifică dacă pentru CNP-ul acelui pacient există creat DES. Dacă nu există, se vor interoga bazele de date SIUI sau SIPE pentru CNP-ul respectiv, se vor extrage date istorice iar datele din dosar vor fi consolidate pe baza acestor informaţii şi a celor cuprinse în documentul medical transmis de medic. Interogarea pentru date istorice se produce numai la crearea dosarului, urmând ca acesta să fie alimentat cu date prin transmiterea de documente medicale. Un document transmis în DES poate fi modificat doar de medicul care l-a creat.

Cine introduce date în DES

Medicii care deţin certificate digitale calificate şi înregistrate la CAS pot introduce date medicale folosind proprile softuri medicale conectate la DES. Certificatele digitale folosite pentru raportările la casa sunt valabile şi pentru DES. Medicii nu sunt obligaţi să folosescă portalul DES nici pentru consultare nici pentru transmitere de documente. Pot folosi propriile softuri conectate la DES, informaţiile din sistemul DES despre acel pacient fiind afişate prin intermediul acestor softuri. Datele introduse în DES nu sunt pentru decontare, ele au un caracter strict medical.

- Advertisement -
ALTE ȘTIRI

ULTIMELE ȘTIRI

- Advertisment -

ARHIVĂ

Cele mai citite