În primul rând, domeniul serviciilor de utilităţi publice este în autoritatea administraţiei publice locale şi sunt organizate pe principi precum autonomia locală şi descentralizarea serviciilor publice. Aceste principii nu sunt stabilite de dragul autorităţilor locale ci pentru înfăptuirea a ceea ce cu toţii ne dorim, şi anume, aducerea deciziei cât mai aproape de cetăţean, adică acolo unde sunt şanse mari să fie corecte şi în acord cu aşteptările lui.
Până acum Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în limita prevederilor bugetare aprobate, repartiza fondurile destinate dezvoltării locale, pe judeţe. Consiliul judeţean, funcţie de criteriile de prioritate aprobate de consilieri, şi urmare a consultărilor cu consiliile locale, repartiza sumele pe obiective de investiţii noi sau în continuare. Criteriile de prioritate erau în acord cu strategia de dezvoltare regională şi judeţeană, cu masterplanul fiecărui serviciu public pe judeţ, funcţie şi de impactul investiţiei, respectiv populaţia deservită. În vederea decontării sumelor, localităţile făceau solicitări de fonduri Consiliului Judeţean.
Aceasta Ordonanţă eludează autoritatea Consiliul judeţean în sensul că localităţile, “in situaţii justificate”, pot trimite Ministerului Dezvoltării Regionale propuneri de finanţare, detaliate pe obiective, iar decontarea se face prin transmiterea solicitării de fonduri direct Ministerului doar cu “informarea consiliului judetean”.
Trebuie să mai amintesc că, cel puţin în privinţa investiţiilor noi “în situaţii justificate”, documentaţia necesară aprobării (potrivit HG 28/2008), se va transporta din toată ţara către Minister; gandiţi-vă şi la spaţiul şi timpul necesar pentru depozitarea şi studierea acesteia. În plus, “avizarea” documentaţiilor nu mai este supusă autorităţii consiliului judeţean ceea ce contravene legilor care reglementează domeniul serviciilor publice şi evident principiului descentralizării.
Faptul este cu atât mai straniu cu cât domnul Liviu Dragnea ministrul responsabil de aceste modificări normative, şi-a legat numele de proiecte mari (ce-i drept eşuate), precum regionalizarea şi descentralizarea. Dacă e să cercetăm justificarea “urgenţei” emiterii acestei Ordonanţe, Constituţia spune aşa: “Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată…”. O să dau un singur citat din expunerea de motive, prin care se justifică “urgenţa’ adoptării acestei măsuri, fapt ce mă scuteşte de alte comentarii: “situaţia extraordinară… se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente… pentru asigurarea unui climat investiţional cât mai atractiv pentru toate localităţile Romaniei”.
Camelia Ghiveciu – consilier judeţean
Vicepreşedinte – PNL Filiala Călăraşi