Aflat de mai bine de 10 ani la conducerea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, Mihai Roibu, directorul instituţiei aflate în subordinea Consiliului Judeţean, este propus a fi înlocuit din funcţie. După o serie de sesizări şi sancţiuni concretizate prin tăieri din salariu, Roibu se confruntă cu propunerea de a fi înlocuit din funcţie.
Printre acuzele care i se aduc lui Roibu sunt neglijenţă repetată în rezolvarea lucrărilor, manifestări care aduc atingere prestigiului instituției publice în care îşi desfășoară activitatea, desfășurarea în timpul programului de lucru a unor activități cu caracter politic, refuzul de a îndeplini atribuțiile de serviciu şi încălcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, precum şi alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcţiei publice şi funcţionarilor publici.
Nereguli la CRRN Plătăreşti
Centrul de recuperare și reabilitate neuropsihiatrică Plătăreşti se află în structura organizatorică a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, iar Mihai Roibu asigură conducerea executivă a acesteia și răspunde de buna ei funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
Ca urmare a aspectelor semnalate prin adresa cu nr. 641/19.01.2011 de Spitalul de Pneumoftiziologie Călărași și a solicitării Direcţiei Generale de Asistenţă Socială și Protecţia Copilului Călăraşi, formulată prin adresa nr. 3235/23.03.2011, Preşedintele Consiliului Județean Călăraşi, în calitate de ordonator principal de credite, a comunicat acordul pentru organizarea concursului pentru ocuparea postului de medic primar la CRRN Plătărești, prin adresa cu nr. 3235/06.04.2011 și a solicitat luarea măsurilor de urgență pentru remedierea situației epidemiologice din acest centru, deoarece serviciile prestate de medicii cu contracte de colaborare cu jumătate de normă nu asigură nevoile serviciilor medicale în acest centru.
Prin adresa înregistrată la Consiliul Județean Călărași sub nr. 7912/20.08.2012, salariații CRRN Plătărești și Consiliul director al Asociației de sprijin al persoanelor cu handicap psihic din CRRN Plătărești, apartinătorii și tutorii persoanelor instituționalizate în acest centru au reclamat o serie de nereguli în funcționarea acestui centru. Cu adresa înregistrată sub nr. 675/23.01.2013, Președintele Consiliului Județean Călărași a transmis din nou acordul pentru organizarea concursului pentru ocuparea postului de medic primar la CRRN Plătărești, cu încadrarea în prevederile art. 22 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
Ca răspuns la acordul ordonatorului de credite pentru organizarea acestui concurs, Directorul executiv al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Călăraşi, prin adresa Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Călăraşi cu nr. 5337/2013, înregistratăla Consiliul județean Călărași sub nr. 675/30.01.2013, comunică faptul că nu înțelege de ce s-a eliberat acest aviz, deoarece nu a formulat nicio solicitare din anul 2010 și consideră că măsura nu este justificată, pierzând din vedere adresa acestuia cu nr. 3235/23.03.2011 și sesizările formulate cu privire la activitatea defectuoasă din acest centru.
Mai mult, cu adresa nr. 1832/31.07.2013, înregistratăla Consiliul Județean Călărași sub nr. 7767/01.08.2013, Spitalul de Pneumoftizilogie Călărași aduce la cunoștință și de această dată situația epidemiologică și deficiențele din CRRN Plătărești cu constatarea că nu există personal medical suficient pentru acordarea asistenței medicale nici la această dată. Fără putință de tăgadă, rezultă că directorul executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială si Protecţia Copilului Călăraşi refuză nejustificat să ducă la îndeplinire măsurile dispuse pentru remedierea situației prezentată de reprezentanții Spitalului de Pneumoftiziologie și al Direcţiei de Sănătate Publică Călărași și nu respectă principiile care stau la baza funcționării serviciilor sociale din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Călăraşi.
Conform dispozițiilor art. 104 alin. (6) lit. b) raportat la art. 91 alin. (5) pct. 2 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, președintele consiliului județean ia măsuri pentru organizarea executării și executarea în concret a activităților din domeniul serviciilor sociale pentru protecția copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei și a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială.
Nerespectarea sarcinilor date de către ordonatorul principal de credite constituie abatere disciplinară care, prin forma sa continua, agravează consecințele faptelor săvârșite prin punerea în pericol a vieții și sănătății persoanelor instituționalizate și salariaților centrului, prin lipsa monitorizării simptomaticilor respiratori, depistării, izolării, rezolvării situațiilor cu risc epidemiologic și supravegherea tratamentelor și manevrelor medicale.
Nereguli succesive constatate în raportul auditorului financiar
Organizarea controlului intern/managerial este efectuată cu încălcarea prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, iar organizarea unui control intern adecvat este în responsabilitatea conducătorului instituției publice.
Potrivit art. 2 alin. (1) din acest act normativ, Conducătorul fiecărei entităţi publice dispune, ţinând cont de particularităţile cadrului legal de organizare şi funcţionare, precum şi de standardele prevăzute în anexa nr. 1, măsurile necesare pentru elaborarea şi/sau dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, inclusiv a procedurilor formalizate pe activităţi.
În conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1), raportate la art. 1 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, rep. 4, cu modificările şi completările ulterioare, răspunderea pentru organizarea şi conducerea contabilităţii la instituțiile publice revine ordonatorului de credite, calitate pe care o deține domnul Roibu Mihai. Sunt încălcate prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1826/2003 pentru aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii de gestiune, ale art. 11 din Legea contabilității nr. 82/1991, rep. 4, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale și ale Hotărârii Guvernului nr. 2139/2004, deoarecela Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Călăraşi nu există un Manual de politici și proceduri contabile, întocmite și aprobate conform legii, care să fie difuzat tuturor persoanelor împlicate în activitățile cuprinse și procedurate, inclusiv celor din structurile subordonate.
Întocmirea, verificarea și înregistrarea în contabilitate, de către aceeași persoană încalcă prevederile art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căruia persoana care exercită controlul financiar preventiv propriu nu trebuie să fie implicată, prin sarcinile de serviciu, în efectuarea operaţiunii supuse controlului financiar preventiv propriu, pentru ca fondurile publice şi administrarea patrimoniului public să fie utilizate cu eficienţă, eficacitate şi economicitate.Întocmirea situațiilor financiare, inventarierea anuală a patrimoniului, inventarierea conturilor contabile din amortizări ce afectează valorile contabile din bilanț, anexa și contul de rezultat, încalcă prevederile art. 1 alin. (1), art. 5, art. 17 și art. 32 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2861/2009.
De asemenea, nu sunt întocmite situațiile financiare conform reglementărilor aplicabile, în sensul că nu s-au întocmit toate anexele și în special anexele raferitoare la politicile contabile aplicate și nici note explicative, potrivit art. 9 alin. (1) din Legii contabilității nr. 82/1991, rep. 4, modificată și completată. Nu s-a întocmit și nu s-a transmis declarația conducerii potrivit legii. Documentele referitoare la inventariere nu fac nicio referire privind componența soldurilor conturilor de amortizări și nu reflectă data ultimei reevaluări, ceea ce încalcă art. 1 alin. (1), art. 5 și art. 32 din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.
Nu s-a efectuat distribuția mijloacelor fixe și a obiectelor de inventar pe utilizatori/locuri de folosință și completarea fișelor mijloacelor fixe cu date care să le facă identificabile și înscrierea numărului de inventar pe bunurile din patrimoniul instituției, conform numărului din registrele proprii și urmărirea etichetării mijoacelor fixe și obiectelor de inventar ce aparțin altor entități, așa cum prevede fișa mijlocului fix (cod 14-2-2) din Norma specifică de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobată prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3512/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Instituția are în inventar 144 de calculatoare a căror gestionare nu este efectuată de responsabilii de gestiune iar evidența softurilor de bază și a programelor specifice care rulează pe fiecare stație de lucru nu este organizată pentru a se cunoaște situația reală a tehnicii de calcul. Raportul arată că s-a efectuat o alocare de fonduri nejustificată pentru repararea acestora cu încălcarea prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Plăţi angajate, lichidate, ordonanţate şi nelegal făcute
În perioada 2010 – 2012 au fost angajate, lichidate, ordonanțate și plătite nelegal cheltuieli cu ajutoarele sociale în sumă totală de 66.636 lei, reprezentând indemnizație de însoțitor acordată unui număr de 6 persoane cu handicap grav, în condițiile în care persoanele reapective mai beneficiau de această forma de ajutor social și din bugetul asigurărilor sociale de stat, datorită faptului că nu s-au aplicat procedurile operaţionale de control intern şi din lipsa unui sistem informatic integrat de monitorizare între Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi şi Casa Judeţeană de Pensii Călăraşi.
În perioada 01.01.2010 -30.04.2013 s-a efectuat plata nelegală a sumei de 397.034 lei, reprezentând prestaţii sociale pentru persoane beneficiare care la data efectuării plăţilor erau decedate, cu încălcarea prevederilor art. 57 alin (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, ale art. 36 alin. (4) şi (5) din Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, şi ale art. 14 alin. (3) şi art. 51 alin (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, modificată şi completată.
Nevirarea potrivit destinaţiilor legale a sumei de 332.872,26 lei reprezentând prestaţii sociale returnate de la persoane cu handicap decedate, încalcă prevederile pct. 2.7 (1) din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1720/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2012, ale pct. 2.4 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 7/2013 pentru aprobarea normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012, ale art. 75 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, modificată şi completată şi ale art. 2 (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată.
Auditorii publici externi, ec. Gheorghe NAE şi ec. Marinela ŞERBAN, au constatat şi alte abateri de la legalitate (abaterea nr. 1 şi abaterea nr. 2 din nota de constatare) care au făcut obiectul altei sesizări analizate de Comisia de disciplină din cadrul Consiliului Judeţean Călăraşi;
Deficiențe în organizarea activității de evaluare/reevaluare a persoanelor adulte cu handicap
În urma sesizării d-lui Alexandru Vasile, parţial întemeiate, s-au constatat deficienţe în organizarea activităţii de evaluare/reevaluare a persoanelor adulte cu handicap, care ar fi putut fi evitate dacă dl. Roibu Mihai ar fi constituit proceduri funcţionale, care să servească interesului persoanei adulte cu handicap.
Ca urmare a aceluiaşi control, s-a constatat că dl. Roibu Mihai nu a gestionat şi nu a controlat modul de soluţionare a referatelor întocmite de către angajaţii din cadrul Serviciului de Evaluare, care – încă din 2010 – au identificat soluţii pentru amenajarea spaţiului pus la dispoziţia beneficiarilor persoane adulte cu handicap în incinta blocului CONFORT, încălcând prevederile art. 8 alin. (3) din Regulamentul – cadru de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1434/2004 şi creând astfel premisele discriminării persoanelor cu handicap, nerespectându-se prevederile art. 62 din Legea 448/2006 sau cele ale Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Aceleaşi prevederi au fost încălcate şi prin neamenajarea spaţiului în care îşi are sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, din str. Bărăganului. Mai mult, s-a constatat că dl. Roibu Mihai nu a creat un cadru funcţional care să reglementeze o modalitate concretă, care sa asigure fluxul de informaţii publice de la autoritate la beneficiari, încălcându-se astfel principiul autonomiei instituţiilor publice.
De asemenea, deşi instituţia pe care o conduce a beneficiat de o sponsorizare din partea S.C. BRICOSTORE ROMANIA S.A. – Magazin Calarasi, nu a pus în operă bunurile care au făcut obiectul sponsorizării, încălcând prevederile Contractului de sponsorizare nr. 405/24.09.2010.
Specialiştii fără studii superioare pe parte de adopţii
În ceea ce priveşte modalitatea de organizare şi funcţionare a compartimentului care are atribuţii în domeniul adopţiei s-a constatat că cei doi specialişti din cadrul Compartimentului de adopţii şi post adopţii nu sunt absolvenţi ai învăţământului universitar de lungă durată cu diplomă de licenţă în specializarea asistenţă socială, aşa cum prevede art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 329/2010, aceştia având doar studii postuniversitare de specializare, potrivit adeverinţelor eliberate de Universitatea OVIDIUS Constanţa-Facultatea de psihologie şi Ştiinţele educaţiei.
De asemenea, în cadrul acestui compartiment este încadrat un singur psiholog, care se află în concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, faţă de minim 2 persoane, cum prevede Hotărârea Guvernului nr. 329/2010 privind unele măsuri de eficientizare a activităţilor în domeniul adopţiei.
În ceea ce priveşte modul de realizare a procedurilor de evaluare în vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte, deschiderea procedurii de adopţie internă, modul de realizare a potrivirii teoretice şi practice între copil şi persoana/famila adoptatoare şi întocmirea rapoartelor bilunare şi a celor pe perioada post-adopţie sunt încălcate cu regularitate prevederile Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, cele ale Hotărârii Guvernului nr. 1435/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, cât şi cele ale Ordinului Secretarului de Stat al Oficiului Român pentru Adopţii nr. 136/2006 privind aprobarea metodologiei de evaluare în vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte.
Neregulile constatate cu privire la modalitatea de organizare şi funcţionare a compartimentului cu atribuţii în domeniul adopţiei; modul de evaluare a persoanei/familiei în vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte; deschiderea procedurii de adopţie internă; modul de realizare a potrivirii teoretice şi practice dintre copil şi persoana/familia adoptatoare; întocmirea rapoartelor bilunare pe perioada încredinţării copilului în vederea adopţiei, precum şi întocmirea rapoartelor pe perioada post-adopţie, sunt atribuţii ce se află în responsabilitatea directorului executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, potrivit Regulamentului – cadru de organizare şi funcţionare a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1434/2004, şi a legilor speciale în această materie.
Participări la manifestări politice în timpul programului
Domnul Roibu Mihai a participat, în timpul programului de lucru, la evenimentul organizat la data de 13 iunie 2013 la MonumentulEroilordin Cimitirul Central din mun. Călăraşi, alături de grupul politic al PDL, deşi la această manifestaţie se aflau şi reprezentanţii Consiliului Judeţean Călăraşi care constituiau un grup distinct. Participarea directorului executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, în timpul programului de lucru, la evenimentul din data de 13 iunie 2013 la MonumentulEroilordin Cimitirul Central din mun. Călăraşi, alături de grupul politic al PDL, încalcă prevederile art. 44 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicata, modificată şi completată, potrivit cărora funcţionarii publici au obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice.
Nerespectarea dreptului de reprezentativitate a salariaţilor Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi la negocierea şi încheierea contractului colectiv de muncă
La nivelul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi s-a început negocierea colectivă la iniţiativa unui sindicat care nu este reprezentativ, dar este afiliat la o federaţie sindicală reprezentativă. În conformitate cu prevederile art. 135 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, numai în unităţile în care nu există sindicat reprezentativ, negocierea se face cu reprezentanţii federaţiei sindicale, la solicitarea şi în baza mandatului sindicatului afiliat, împreună cu reprezentanţi aleşi ai angajaţilor.
Faţă de adresa Inspectoratului Teritorial de Muncă Călăraşi nr. 5016/19.06.2013 şi de prevederile art. 135 şi ale art. 137 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, rezultă în mod clar că negocierea şi încheierea contractului colectiv de muncă la nivelul DGASPC a avut loc fără asigurarea reprezentativităţii salariaţilor din această instituţie.
Faţă de cele expuse mai sus, Domnul Roibu Mihai a săvârsit mai multe fapte ce constituie abateri disciplinare, în exercitarea funcţiei publice de conducere pe care o ocupă, încălcând cu vinovăţie prevederile legale şi îndatoririle de serviciu şi producând consecinţe grave în funcţionarea instituţiei publice pe care o conduce, asupra bugetului acestei instituţii, cât şi în domeniul serviciilor sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială, punând în pericol sănătatea şi chiar viaţa persoanelor instituţionalizate şi a personalului angajatla CRRN Plătăreşti.
Potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi, aprobat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Călăraşi nr. 12/ 27.01.2011, Directorul executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi asigură conducerea executivă a acesteia şi răspunde de buna ei funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, astfel că acesta ocupă o funcţie publică de conducere ce are ca scop organizarea, coordonarea, îndrumarea şi controlul personalului din subordine, în vederea respectării legislaţiei în vigoare, conform competenţelor acestora, şi dispunerea măsurilor legale pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
Însă acesta nu şi-a exercitat prerogativele funcţiei de conducere, încălcând repetat prevederile legale în îndeplinirea funcţiei publice de conducere. De altfel, domnul Roibu Mihai a săvârşit şi alte abateri disciplinare în exercitarea funcţiei publice de conducere de Director executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Călăraşi pentru care a fost sancţionat disciplinar cu diminuarea drepturilor salariale, prin Hotărârile Consiliului Judeţean Călăraşi cu nr. 112/17.09.2012 şi nr. 24/28.02.2013, sancţiuni neradiate, potrivit prevederilor legale.