112 este numărul pentru apeluri de urgenţă ce poate fi folosit în toate ţările Uniunii Europene. Sistemul Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în România în aprilie 2005.
Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgență (poliție, ambulanță și pompieri) în orice țară a Uniunii Europene.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Spre exemplu, numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 poate fi apelat atunci când:
– a avut loc un eveniment rutier soldat cu rănirea unei persoane, incendii, explozii sau alte consecinţe periculoase;
– s-a comis o infracţiune;
– un coleg, prieten, sau altă persoană a păţit ceva grav şi e în imposibilitatea să reacţioneze (a leşinat, s-a electrocutat, şi-a pierdut cunoştinţa, etc.)
– au fost agresate persoane;
– se observă flăcări sau fum provenind dintr-o clădire;
Persoanele care apelează acest număr trebuie să furnizeze următoarele informaţii: care este urgenţa; unde este urgenţa; unde se află; de la ce număr sună şi cum se numesc.
Apelul la 112 este gratuit şi este posibil şi atunci când abonamentul este suspendat, nu este credit pe telefon ori persoana se află într-o zonă în care furnizorul de telefonie mobilă nu are acoperire.
Întrucât multe din apelurile efectuate de cetăţeni la 112 nu fac obiectul unei urgenţe, reamintim cetăţenilor că un apel fals poate împiedica sau întârzia o intervenţie pentru salvarea unei vieţi.
Potrivit prevederilor Legii nr. 160/2008, apelarea abuzivă a numărului unic de urgenţă 112 şi alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie constituie contravenţii şi se pedepsesc cu amendă de la 500 la 1000 lei.
La Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Călărași, dispecerii 112 sunt în permanenţă la dispoziţia cetăţenilor care se află într-o situaţie de urgenţă. Aceştia preiau apelul direcţionat către poliţie şi adresează întrebări pentru obţinerea datelor specifice necesare intervenţiei structurilor de poliţie, acordând totodată apelantului sfaturile cu privire la comportamentul acestuia până la sosirea echipelor de poliţie. Dispecerii transmit imediat structurilor de poliţie, în funcţie de zona de competenţă în care s-a produs evenimentul, datele necesare intervenţiei la locul producerii acestuia şi coordonează activitatea structurilor de poliţie implicate în soluţionarea evenimentelor sesizate.
Acest număr este comun în toate cele 27 de state ale Uniunii Europene şi se foloseşte pentru a contacta gratuit serviciile de urgenţă, din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, la orice oră din zi şi din noapte.