Ajutorul pentru încălzirea locuinţei cu energie termică, gaze naturale, lemne cărbuni, combustibili petrolieri şi energie electrică se acordă conform legislaţiei în vigoare categoriilor de persoane cu venituri mici.
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 42/2013 au fost reglementate măsuri speciale destinate beneficiarilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat și ai Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei în vederea acoperirii cheltuielilor suplimentare determinate de creșterile de prețuri la energie electrică și gaze naturale, respectiv majorarea nivelului venitului minim garantat și a limitei de venituri până la care se acordă alocația pentru susținerea familiei.
Totodată, s-a reglementat pentru beneficiarii de ajutor social obligația de prezentare a adeverinței eliberată de agențiile pentru ocuparea forței de muncă la o perioadă de 3 luni, față de obligația anterioară de prezentare lunară.
În vederea urmăririi respectării acestei obligații, agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă și inspectoratele teritoriale de muncă transmit primarilor și agențiilor pentru plăți și inspecție socială, lunar, tabele nominale cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social care s-au angajat sau care au refuzat un loc de muncă ori cursuri de formare/calificare/recalificare, pentru a se verifica în timp real îndeplinirea acestei condiții prevăzută de lege.
De asemenea, prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2013 au fost aduse modificări Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, cele mai importante referindu-se la ajustarea cuantumului ajutoarelor pentru încălzirea locuinței cu gaze naturale, fiind astfel acoperită creșterea de 6% a prețului la gazele naturale, conform precizărilor ANRE și la introducerea ajutoarelor pentru încălzirea locuinței cu energie electrică, care variază între 240 pentru familiile/persoanele cele mai sărace cu venituri până la 155 lei/persoană și 48 lei pentru persoanele cu venituri de până la 615 lei/persoană.
În urma discuţiilor purtate la sediul ANPIS în cadrul unei şedinţe cu directorii Agenţiilor Judeţene pentru Plăti şi Inspecţie Socială, la care a participat şi doamna ministru Câmpeanu s-a specificat faptul că pentru acest tip de ajutor social se va unifica formularul astfel încât acest formular să poată fi folosit şi pentru solicitanţii de Ajutor pentru susţinerea familiei şi solicitanţii pentru Venit minim garantat.
În ceea ce priveşte criteriile de venituri acestea au rămas aceleaşi cu specificaţia ca pentru beneficiarii ajutoarelor pentru energie electrică stabilit în condiţiile art.10 din ordonanţa de urgenţă şi doar pentru acele persoane care nu au alte posibilităţi de încălzire.
Pe baza consumului efectiv înregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, furnizorul stabileşte cuantumul ajutorului efectiv, după cum urmează:
A) la nivelul cuantumului ajutorului stabilit prin dispoziţie a primarului, dacă valoarea consumului este mai mare sau egală cu acest nivel;
B) la valoarea consumului, dacă acesta este mai mic decât cuantumul ajutorului stabilit prin dispoziţie a primarului.
În situaţia în care modalitatea de facturare practicată de către furnizorul de energie electrică conduce la emiterea a mai mult de 5 facturi pentru perioada sezonului rece, cuantumul ajutorului efectiv stabilit potrivit prevederilor alin. (1), însumat pe această perioadă, nu poate depăşi cuantumul însumat al ajutorului pentru energie electrică stabilit prin dispoziţia primarului pentru aceeaşi perioadă.
Furnizorii de energie electrică transmit consumatorilor vulnerabili individuali, titulari de contracte individuale, factura reprezentând consumul de energie electrică, cu respectarea prevederilor legale.
Pe baza facturilor prevăzute la alin. (1), furnizorul de energie electrică întocmeşte borderoul centralizator cuprinzând beneficiarii ajutorului pentru energie electrică şi cuantumul efectiv al acestuia, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 8.
Borderoul centralizator prevăzut la art. 222 alin. (2) reprezintă document de plată, se întocmeşte de furnizor în 3 exemplare şi se transmite primarilor pentru certificare.
În termen de 5 zile de la primire, primarii certifică şi transmit un exemplar agenţiilor teritoriale, pe baza căruia acestea achită la furnizori sumele reprezentând ajutoarele pentru energie electrică. Unul dintre celelalte două exemplare certificate rămâne la primar, iar celălalt se remite furnizorului.
Agenţiile teritoriale, pe baza situaţiei centralizatoare prevăzute la art. 24 alin. (2), respectiv a borderourilor prevăzute la art. 16 alin. (2), art. 21 alin. (2) și art.223, alin. (2) solicită Agenţiei Naţionale pentru Plăți și Inspecție Socială creditele bugetare corespunzătoare.
Ajutorul pentru încălzirea locuinţei cu energie termică, gaze naturale, lemne cărbuni, combustibili petrolieri şi energie electrică se acordă conform legislaţiei în vigoare, fiecare beneficiar având un dosar care trebuie să conţină următoarele documente:
– Cererea şi declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului, înregistrată la Primăria/asociaţia de proprietari, completată cu membrii componenţi ai familiei şi cu veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii;
– Copie acte de identitate titulari, precum şi copie act de identitate soţ/soţie, copie certificate naştere copil/copii, certificat de căsătorie, certificat de deces (în cazul în care unul dintre proprietarii locuinţei este decedat), hotărârea judecătorească de instituire a tutelei/curatelei (după caz);
– Adeverinţe cu veniturile profesionale realizate de membrii familiei în luna anterioară depunerii cererii, înregistrată la angajator şi semnată de acesta/adeverinţa AJOFM Călăraşi/cupon pensie/adeverinţa elev sau student/cupon alocaţie copil/talon (adeverinţa) pentru persoanele cu handicap/adeverinţa eliberată de Administraţia financiară privind veniturile realizate din activităţi independente;
– Adeverinţa privind terenurile şi bunurile imobile deţinute de familia respectivă, precum şi membrii familiei eliberată de registrul agricol din cadrul primăriei de domiciliu;
– Adeverinţa privind terenurile şi bunurile imobile deţinute de familia respectivă, precum şi membrii familiei eliberată de registrul agricol din cadrul primăriei locului de naştere;
– Copie act de proprietate;
– Copie ultima factura de plată de la furnizorul de gaze naturale sau electricitate;
– Procură notariala în cazul persoanelor care nu sunt proprietare la domiciliul respectiv;
– Ancheta socială efectuată la reşedinţa solicitantului;
– Dispoziţia Primarului de acordare a ajutorului lunar pentru încălzirea locuinţei; aceasta este comună pentru toţi titularii de ajutor şi conţine în anexa numele şi prenumele beneficiarilor, precum şi valoarea maximă a ajutorului acordat.
Comunicarea către beneficiari se realizează fie prin comunicare individuală, fie prin afişare la sediul primăriei, conform proceselor verbale de afişare.
Referitor la programul primit de primarii de la Direcţiile agricole privind valoarea unor bunuri agricole vă facem cunoscut ca rezultatul ce se obţine reprezintă doar un criteriu de eligibilitate şi nu se foloseşte la calculul veniturilor aşa cum de altfel prevede art.1 pct.5 din HG nr. 778/2013.
La art.18 se introduc patru noi aliniate, alin (2)-(4) cu următorul cuprins:
(2) Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social, prevăzut la alin. (1) cuprinde clădiri şi alte bunuri mobile, precum şi suprafeţe de teren, animale şi păsări a căror valoare netă de producţie anuală depăşeşte suma de 1.000 euro pentru persoana singură, respectiv suma de 2.500 euro pentru familie.