Rodica Zaharia. Necesitatea construirii unui pod peste Dunăre, între Călăraşi şi Silistra a fost punctul principal de discuţie la o întâlnire ce a avut loc în Bulgaria, marţi, 21 aprilie, totul fiind legat de un viitor culoar, drum care să lege sudul de nordul Bulgariei pe traseul Silistra-Shumen-Karnobat-Iambol-Lesovo, să continue prin România, practic să fie un drum de acces către partea de nord – est a continentului European.
Autorităţile călărăşene au răspuns prezent la acestă întâlnire, atât primarul Drăgulin cât şi Răducu Filipescu, preşedintele Consiliului Judeţean Călăraşi, exprinmându-şi punctele de vedere privind necesitatea podului în zona noastră.
De altfel, Răducu Filipescu, a prezentat mass-mediei călărăşene, punctele principale bifate la întâlnirea de la Shumen.
„Ieri (n.r. 21 aprilie 2015) am fost împreună cu primarul Drăgulin la Shumen să discutăm subiectul „pod peste Dunăre” şi drumul care-i interesează pe ei. Au fost prezenţi primari din mai multe localităţi, sunt cinci judeţe care au nevoie de acest drum, ce se doreşte a fi un drum de categoria întâi, drum de mare viteză, nu neapărat autostradă, dar care să lege nordul de sudul Bulgariei. Necesitatea acestui drum este o prioritate pentru toţi cei din zonă şi bineînţeles, acesta se termină cu un pod peste Dunăre care să ducă mai departe culoarul către Moldova, Ucraina, Rusia. O altă ţară interesată de acest lucru este Turcia. De aceea şi consulul Turciei din Bulgaria a fost prezent acolo, am avut o discuţie cu el, ei sunt foarte interesaţi de acest drum ca să fie făcut pentru că ei au un export extrem de consistent către ţările din nordul României şi cel mai scurt drum ar fi acesta. Invariabil, acest drum se va face, spun asta pentru că un drum care să iasă la Ruse şi să traverseze munţii este cu mult mai scump şi atunci se va merge pe varianta pe care o vor şi turcii. Împreună vom semna un document care va merge la Guvernul României şi la Guvernul Bulgariei prin care să susţinem necesitatea construirii acestui drum. Presiuni vor face şi turcii pentru că ei chiar vor să finanţeze parţial această construcţie. Chiar l-am întrebat pe consului Turciei dacă sunt interesaţi să cofinanţeze şi podul, domnia sa reafirmându-şi interesul de legătura cu Europa, prin acest drum, inclusive cu podul. Tot de la consului turc am aflat şi faptul că finanţarea podului de către Qatar nu a fost o jucărie, chiar Qatarul a avut intenţie clară să finanţeze construcţia acestui pod, bineînţeles la rugăminţile Turciei. Statul turc a atras Qatarul într-o astfel de finanţare şi imi spune foarte clar consulul turc că cei din Orientul Mijlociu au foarte mulţi bani şi sunt dispuşi să investească în infrastructura Uniunii Europene. Deci, problema banilor foarte mult nu s-ar pune, dar se pune problema voinţei politice ca acest culoar nou să fie construit, drum ce scurtează cu peste 300 de km accesul către partea de nord – est a continentului. Şi eu şi primarul Drăgulin am susţinut punctele de vedere ale Călăraşiului, nouă ne trebuie acest pod. Toţi cei prezenţi acolo ne-am dorit acest lucru, problema este că şi cei din afara sălii să fie dispuşi să semneze un document, cei doi prim – miniştri să bată palma şi să se facă drumul şi podul”, a precizat Filipescu.
Filipescu a mai afirmat că drumul existent de pe teritoriul Bulgariei este foarte bun, doar că mai trebuie făcută o bandă de circulaţie, la fel cu ar trebui făcută încă o bandă pe drumul Călăraşi – Drajna, parte care ar trebui să fie mai accesibilă către Autostrada A2.
Banii necesari pentru construirea podului şi pentru culoarul de acces s-ar situa undeva în jurul valorii de 700 de milioane de euro.