Marius Lotrea. Rep: Din mandatul de primar al lui Daniel Ştefan Drăgulin au trecut primele 60 de zile. Cum v-aţi acomodat în fotoliul de primar?
Daniel Ştefan Drăgulin: Nu-mi vine să cred că au trecut deja 60 de zile. Nu pot să spun că activitatea pe care o desfăşor la primărie este la fel cu cea pe care am desfăşurat-o la Consiliul Judeţean Călăraşi. Aceste 60 de zile au însemnat pentru mine un început a ceea ce mi-am propus, să clădesc de fapt programul promis de mine concetăţenilor mei, iar după aceşti 4 ani să se realizeze tot ceea ce eu am avut în plan să fac. Pot să vă spun că am pornit cu paşi mici, întrucât lucrurile măreţe nu se fac dintr-o dată şi cu paşi mari, ci doar cu paşi mici, bine direcţionaţi şi puşi la punct. Unele lucruri realizate până acum oamenii le simt şi le văd, lucruri de mică esenţă dar de mare impact. Am scos acel gard de pe strada Bucureşti, pentru că mulţi ne catalogau drept oraşul cu ţepe. Am început să aerisim puţin Piaţa Orizont şi să modernizăm piaţa din zona Farfuria, chiar avem un investitor ce doreşte să-şi construiască ceva în zonă. O altă acţiune este aceea de începere a aducerii la nivel a tuturor capacelor de canalizare şi sunt convins că toţi cei care avem maşini simţim în bine acest lucru. Tot un lucru bun se va îndrepta în perioada imediat următoare tot către şoferi, în sensul că urmează să fie schimbate toate limitatoarele acelea de viteză. Vor fi montate alt gen de limitatoare care nu vor deteriora maşinile. Atenţia primăriei s-a îndreptat şi asupra străzii I.L.Caragiale, care era un dezastru, acum arată cât de cât mai bine. De asemenea, ştiu că avem 2 străzi în Călăraşi care sunt inundate atunci când plouă abundent. Acolo vom demara noi lucrări de canalizare, am evaluat drumurile şi casele din fiecare zonă şi, în funcţie de lucrările propuse şi realizate, vom trece la demararea lucrărilor de amenjare a drumurilor. O altă chestiune importantă pentru noi este aceea de anvelopare a blocurilor. Prin primul proiect pe care îl vom accesa, am trecut deja la primul pas prin activarea sau reactivarea asociaţiilor de proprietari.
Rep: Care sunt principalele probleme ce trebuiesc rezolvate în perioada următoare?
Daniel Ştefan Drăgulin: Un prim lucru important este acela că vor trebui terminate lucrările de igienizare din unităţile şcolare din învăţământ astfel încât, la începerea anului şcolar, toate vor trebui să obţină aviz favorabil din partea Direcţiei de Sănătate Publică. Urmărim de asemenea şi acele lucrări care au fost contractate pe mandatul fostului primar, să fie de calitate, astfel încât să nu avem dubii că s-au cheltuit banii publici în zadar. Vreau să vă mai spun că avem în vedere realizarea unor studii de fezabilitate pentru accesarea unor fonduri europene de regenerare urbană, bani care nu au mai fost accesaţi niciodată de Primăria Călăraşi. Nu în ultimul rând, se lucrează la organigrama municipiului Călăraşi pentru a fi cât mai flexibilă şi a da posibilitatea acelei noi direcţii de accesare fonduri europene să-şi înceapă activitatea.
„Avem în vedere realizarea unor studii de fezabilitate pentru accesarea unor fonduri europene de regenerare urbană, bani care nu au mai fost accesaţi niciodată de Primăria Călăraşi!”
Rep: Cu ce datorii aţi găsit primăria când aţi început mandatul?
Daniel Ştefan Drăgulin: Nu am contabilizat niciodată aceste lucruri pentru că am considerat că toate se fac în timp. În prezent, tot ceea ce avem de plată sunt arierate de circa 2 miliarde de lei vechi, dar avem deja 4,5 miliarde de lei vechi, bani pe care i-am primit de la guvern pentru aceste arierate. În iunie, când am venit la primărie, din cele 40 de miliarde primite de la guvernul Ungureanu, 18 le-am dat înapoi. Pot să vă spun că la ora actuală, în afară de lucrările care sunt în derulare, nu mai avem datorii. Am început să le echilibrăm şi sper că până la final de an totul să fie în parametrii normali.
Rep: Până la finalul anului 2012 ce lucruri majore vizibile se vor întâmpla în Călăraşi?
Daniel Ştefan Drăgulin: Până la sfârşitul acestui an vor fi câteva străzi pe care le vom termina din punct de vedere al alimentării cu apă, ca urmare a proiectului de canalizare şi extindere a alimentării cu apă. De asemenea, vor fi refăcute acele străzi, care vor avea canalizare nouă, astfel încât să nu mai existe periocolul de inudaţie a caselor. Vor existra şi străzi care vor fi reabilitate din punct de vedere al carosabilului. În acest fel, după jumătate de an, or să fie destule lucruri realizate, având în vedere ceea ce ne-am propus, iar dacă va începe şi proiectul pe reabilitare termică deja putem spune că am realizat mai mult decât am stabilit iniţial.
Rep: Care este situaţia cu asociaţiile de proprietari?
Daniel Ştefan Drăgulin: Vreau să vă spun că la ora actuală sunt 7 asociaţii de proprietari care există şi sunt active. Acestea au în subordine 17 scări de blocuri care deja se pot folosi în cadrul proiectului de reabilitare termică. Mai sunt încă 50 care au personalitate juridică dar nu activează, iar alte 18 nu au personalitate juridică. S-a luat legătura cu cele existente, chiar s-a făcut o evaluare şi sunt 27 de scări care pot intra în proiect, în primă fază.
Rep: Cum este o zi din viaţa primarului Drăgulin? Când începe, cum se desfăşoară şi când se termină?
Daniel Ştefan Drăgulin: Începe ca de fiecare dată la ora 8, chiar la 7.45 sau chiar la 6 dimineaţa, în funcţie de problemele pe care le am. Ies la 6 şi verific dacă cei de la Spaţii Verzi sunt în teren, dacă cei de la Urban îşi fac datoria, dacă cei de clinica de câini sunt pe străzi în activitate, după care vin la sediul primăriei, pentru că lumea s-a obişnuit şi mă aşteaptă pentru rezolvarea diverselor probleme. Aici aş dori să spun că unele persoane nu înţeleg că un primar nu se poate ţine numai de audienţe, ci şi de problemele administrative din cadrul instituţiei, discuţii cu viitorii investitori sau deplasări la ministere în vederea accesării unor fonduri. Dacă stau de vorbă cu oamenii mai tot timpul, nu mai am timp să plec. Fac apel pe această cale la toţi cei care vin mai mereu cu aceleaşi probleme. Fiecare ar trebui să ştie că într-o săptămână nu se schimbă mare lucru. În special pentru cei care doresc locuinţe, suntem în faza în care toate dosarele sunt evaluate. Până la 31 august curent, toate dosarele trebuiau actualizate. Dacă solicitanţii nu s-au putut încadra în timp, mai prelungim, dacă s-au actualizat, atunci este foarte bine. Chiar o să pun în discuţie Consiliului Local, dacă cineva nu are actualizat dosarul să fie chemat pentru a-şi aduce toate documentele la zi.
„Gândiţi-vă că în prezent sunt în jur de 1.000 de cereri pentru locuinţe sociale, în condiţiile în care la final de 2012 vom putea dispune doar de 58 de apartamente.”
Rep: Ce solicită oamenii când vin în audienţă?
Daniel Ştefan Drăgulin: Locuri de muncă, locuinţe şi ajutoare. Gândiţi-vă că în prezent sunt în jur de 1.000 de cereri pentru locuinţe sociale, în condiţiile în care la final de 2012 vom putea dispune doar de 58 de apartamente. Încercăm să evaluăm şi apartamentele din cadrul primăriei pentru a putea vedea câte locuinţe mai putem suplimenta, dacă este cazul. Îi urmărim de aproape şi pe cei care au repartiţie la ANL-uri întrucât sunt mulţi care au primit locuinţă şi nu o folosesc sau sunt închiriate. Vom cerceta în amănunt şi în profunzime dacă ceea ce se spune este şi adevărat, iar acolo unde nu mai locuiesc chiriaşii sau locuieşte altcineva care nu are dreptul li se v-a anula repartiţia. Referitor şi la G14, vă reamintesc că s-au înaintat adrese de clarificare a situaţiei pentru fiecare locatar în parte şi pot să vă spun că deja unii au eliberat locuinţele.
Rep: Se vor mai construi locuiţe noi pentru tineri?
Daniel Ştefan Drăgulin: Dacă reuşim să luăm un împrumut pe care eu îl consider necesar şi oportun, cred că în vara anului 2013 vom demara construcţia de noi locuinţe pe structură uşoară, atât sociale cât şi pentru tineri, şi aici mă refer atât la cei care au până în 30 de ani dar şi peste 30 de ani, care pot achita într-un anumit termen aceste locuinţe.
Rep: În acest an v-aţi pliat pe bugetul creat de fosta administraţie. Care sunt direcţiile principale pe care se va axa primul buget al primarului Drăgulin?
Daniel Ştefan Drăgulin: Ideile pe care le am împreună cu echipa mea sunt foarte bine stabilite. În primul rând voi ţine cont de modernizarea municipiului Călăraşi şi anume modernizarea infrastructurii rutiere, şcolare, apă, canalizare şi spaţii de utilitate publică, aici vorbim de parcuri şi zone de agrement. În funcţie de banii pe care îi vom avea vom lărgi domeniul de activitate, prin faptul că şi spaţiile verzi fac parte din viaţa noastră, iar dacă ai multă verdeaţă ai şi sănătate în oraş. Vom merge pe promovarea ideilor de curăţenie, îi vom face pe călărăşeni să înţeleagă că de fapt municipiul Călăraşi este casa noastră şi aşa cum o întreţinem aşa o vom avea. Nu am uitat nici faptul că vream să punem la punct un sistem de supraveghere video al întregului municipiu Călăraşi pentru a uşura activitatea atât a poliţiştilor comunitari, cât şi celor din Poliţie şi Jandarmerie. Avem în vedere, de asemenea, fluidizarea circulaţiei rutiere, întrucât datorită numărului mare de maşini există aglomeraţie în orele de vârf. O să vedem ce posibilităţi avem în acest sens. Nu uităm aici nici problema parcărilor, aş dori să putem trece la concesionarea parcărilor atăt pentru locatari cât şi pentru investitori. Un alt proiect de impact este acela de introducere în municipiul Călăraşi acele containere de colectare a peturilor, cred că vom fi printre primele 10 oraşe din ţară care va avea acest sistem implementat dacă vom reuşi să accesăm acest proiect finanţat cu fonduri europene, a cărui cofinanţare este de 2%.
Rep: Un mesaj pentru călărăşeni?
Daniel Ştefan Drăgulin: Le transmit concetăţenilor mei numai gânduri bune, să sprijine toate iniţiativele primăriei, iar pentru că pe 8 septembrie este Sfânta Marie, le urez tutoror acelora care îşi sărbătoresc onomastica La Mulţi Ani şi să ne întâlnim cu drag de temei în bâlciul de anul acesta.