Rodica Dohot. Dacă până acum ne miram când vedeam copii la volanul mașinutelor cu motor de capacitate mică, acest lucru s-a schimbat radical. Scuteriștii și șoferii „mașinilor fără permis” vor fi obligați să învețe, să susțină examen și să ia permis pentru această categorie. Nu orice persoană va putea să mai conducă un moped, pentru că din 19 ianuarie 2013 scuteriștii au nevoie de un permis special pentru acest tip de vehicule și vor putea fi sanctionati mult mai drastic, nu doar cu amenzi. În acest sens, persoanele care nu deţin permise de conducere la nici o categorie nu vor putea conduce mopede, scutere, ATV-uri şi alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate mică, 50 de centimetrii cubi, a căror viteză nu depăşeşte 45 de km/oră, decât după ce susţin un examen practic şi unul teoretic pentru obţinerea permiselor din categoria „AM” „A1” şi „B1”.
În ultima perioadă de timp, poliţiştii rutieri, care desfăşurau activităţi de supraveghere a traficului rutier pe raza judeţului Călăraşi, au constatat mai multe încălcări ale legislaţiei în ceea ce priveşte conducerea mopedelor, având în vedere că îmbunătăţirea condiţiilor meteo permite deplasarea pe drumurile publice cu astfel de autovehicule.
În Monitorul Oficial al României nr. 760 / 12 noiembrie 2012, a fost publicată Legea nr.203 din 09.11.2012 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, prin care, începând cu data de 19.01.2013, pentru a conduce un moped pe drumurile publice este necesară deţinerea unui permis de conducere. Pentru a conduce un moped pe drumurile publice, conducătorul acestuia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 16 ani şi să deţină permis de conducere categoria AM.
Tot din ianuarie 2013 și bicicliștii sunt obligați să circule doar pe pistele special amenajate, altfel vor risca să încaseze amenzi destul de mari, singura problemă fiind aceea că în Călărași nu prea există astfel de piste amenajate. Acțiunea este destul de bună, întrucât bicicliștii, care circulă direct prin traficul rutier, nu achită nici un fel de taxă sau rovinietă care să le permită accesul spațiul rutier. Mai mult, dacă un biciclist zgârie, lovește sau avariază un vehicul este foarte greu de tras la răspundere, mai ales dacă este de negăsit, pentru că ei nu au nici un fel de înmatriculare și sunt imposibil de identificat sau urmărit. O altă reglementare pentru șoferi permite acum conducătorilor auto să conteste hotărârea judecătorească prin care sunt rezolvate plângerile depuse împotriva proceselor verbale de constatare a contravențiilor rutiere, întrucât, până acum o asemenea hotărâre judecătorească era definitivă și irevocabilă.
În vederea asigurării unui climat de siguranţă rutieră şi de impunere a legii, polițiști din cadrul Serviciului Poliției Rutiere Călărași vor continua şi în perioada următoare, activitatea de supraveghere a traficului rutier şi de sancţionare a faptelor ilicite.