Doamnelor şi domnilor,
Subiectul pe care îl abordez astăzi este, cu siguranță, unul de interes național, nu doar local, chiar dacă, în calitatea mea de senator de Călărași aș putea îndrepta interesele proiectului, în primul rând către această zonă. Practic, însă, acest proiect este mult mai important decât simplele interese ale granițelor unui județ din nordul Dunării, fiind un proiect de interes național și chiar internațional, fără niciun fel de exagerare!
Despre ce ar fi vorba? Păi, în ultima vreme, în cadrul acțiunilor de dezvoltare a căilor de comunicație din Europa, cele două țări (România și Bulgaria) mult văduvite, de-a lungul timpului, tocmai de aceste spații de transport au cautat și caută soluții, interesul fiind comun. Dintre variantele prezentate până acum (două existente, iar cel de la Ruse necesitând modernizare în primul rând) toate studiile de fezabilitate au generat interesul către posibilitatea de trecere, peste Dunăre, în zona Călărași – Silistra. De ce este atât de important acest pod? Din mai multe motive. Să le luăm pe rând:
1. Singura cale de comunicare dintre zona asiatică și marginea estică europeană către sudul continentului!
Este cunoscută dezvoltarea traficului din zona țărilor aflate la începutul anilor ’90, în sfera de influență a fostei Uniunii Sovietice, astăzi țări independente și dornice, la rândul lor, de dezvoltare. În primul rând – Ucraina, dar nu numai! Pentru a ajunge în zona de sud a continentului, în primul rând în Turcia și Grecia, toate mijloacele de transport care vin din zona extremului estic al continentului trebuie să se abată pe la Giurgiu – Ruse să străbată mult aglomerata zonă a capitalei României, București ca să nu mai vorbim despre condițiile dificile de transport existent în această zonă. Prin realizarea podului de la Călărași – Silistra practic s-ar elimina toate aceste inconveniente, atât pentru transportatori, iar pe de altă parte ar fi eliminată o cantitate uriașă de mijloace de transport care nu ar mai aglomera trecerea de la Giurgiu – Ruse!
2. Cea mai rapidă cale de acces pentru turismul către Marea Neagră!
Este evident faptul că tot mai mulți turiști sunt interesați de accesul în sezonul estival la plajele Mării Negre din România și Bulgaria pentru accesul la aceste zone, în primul rând atât al locuitorilor din zona balcanică fără ieșire la mare, dar, mai ales, al celor din nord- estul Europei. Calea de trecere de la Silistra ar scurta și ca distanțe, dar mai ales – ca timp accesul la litoralul romanesc și bulgăresc! De altfel, în formule de prezentare ale acestui pod, în studiile de fezabilitate s-a vorbit despre cel mai scurt și accesibil drum către Albena!
3. Posibilitățile nebănuite de dezvoltare atât pentru România cat și pentru Bulgaria!
Nu este o noutate că această temă a fost și în interesul noilor factori de răspundere ai zonelor administrate din Bulgaria – România, zone riverane Dunării având un potențial excepțional care, din păcate, nu a fost și nu este exploatat suficient! S-au făcut și seriale de televiziune în care s-a atras atenția asupra lipsei de interes și a faptului că nu sunt folosite la modul real – cu adevărat excepțional, toate aceste avantaje ale Dunării! Atât în zonele de sud ale României, dar și nordul Bulgariei, un asemenea pod ar aduce un potențial de dezvoltare foarte mare, atât prin potențialele investiții, dar mai ales, prin numărul uriaș de treceri care s-ar realiza, prin interesul accesării în această zonă care ar deveni una dintre cele mai interesante din sud-estul Europei!
4. Podurile peste Dunăre – o prioritate pentru România!
În ultima vreme s-a vorbit foarte mult despre podul de la Brăila, o investiție excepțională și extrem de necesară, într-o zonă în care Dunărea are ambele maluri în interiorul României. Cu atât mai mult podul de la Călărași – Silistra poate atrage factori de interes excepțional pentru că de data aceasta interesul de dezvoltare este pentru două țări aparținând Uniunii Europene chiar ale celor două țări care, de ani mulți se zbat pentru îndeplinirea condițiilor de integrare europeană!…
Sunt doar câteva dintre motivele care fac necesară o astfel de investiție despre care s-a tot vorbit, din păcate, fără a se trece la fapte concrete, de-a lungul ultimilor ani. Mai mult de atât, o pot spune fără tendința de a greși că subiectul acesta a fost abordat îndeosebi în perioada campaniilor electorale! Și odată cu trecerea alegerilor respective el a fost abandonat! Rămânând un simplu subiect de campanie bun de abordat la … alegerile viitoare! Ori, noi acum ne găsim în situația în care nu suntem sub presiunea alegerilor, din contră, este o perioadă în care lansarea acestui subiect extrem de important contează, mai ales că acum există interes pentru stabilirea de finanțări pentru podurile care fac trecerea între România și Bulgaria. Iar aici nu este vorba despre concurenta cu alte orașe riverane atâta timp cat zona Călărași – Silistra este cea mai apropiată de zona de nord-est a Europei, văduvită de posibilitățile de trecere în toată această perioadă de zeci de ani, când dezvoltarea transporturilor a fost una extrem de puternică. Dar cea a rețelelor rutiere a rămas, cu foarte mult in urma!
Cred că sunt motive importante pentru ca subiectul acesta să fie abordat într-o întâlnire la care invităm reprezentanții autorităților din ambele țări ( unii s-au mai întâlnit, dar – atenție –fără implicarea directă a Parlamentului României!) ceea ce eu doresc să fac alături de colegii mei din Județul Călărași, dar și de alți parlamentari din alte zone care ar putea beneficia, cu siguranță, de dezvoltarea unei asemenea căi de acces care, să nu uităm, este foarte apropiată și de un alt punct de referință al transportului rutier romanesc, Autostrada Soarelui ce face legătura între capitala României – București și importantul port al Mării Negre – Constanța!
Din toate aceste motive vă invit să ne îndreptăm către acest subiect, cu speranța că vom și reuși atâta timp cat buna credință și interesul pentru … interesele zonelor pe care le reprezentăm trebuie să fie unele viabile!
Așa sa ne ajute Dumnezeu!…