luni, octombrie 28, 2024
AcasăACTUALITATEDin 2015, băncile vor fi obligate să afişeze comisioanele la tranzacţiile cu...

Din 2015, băncile vor fi obligate să afişeze comisioanele la tranzacţiile cu cardul pe ecranul bancomatelor

- Advertisement -

Băncile vor avea obliga’ia de anul viitor să afişeze, pe ecranul bancomatelor, comisioanele pe care le percep clienţilor pentru tranzacţiile pe care aceştia le efectuează cu cardul de debit şi credit la ATM-uri, se menţionează într-un ordin al ANPC, publicat ieri în Monitorul Oficial.

Costurile operaţiunilor vor fi afişate în procent pentru fiecare operaţiune şi nu în suma exactă, aşa cum prevedea documentul în formă lansată în dezbatere publică. Acest lucru vine în contextul în care bancherii au avertizat că băncile nu vor putea să afişeze comisioanele pe ecranul bancomatelor, în valoare absolută, din cauza limitărilor tehnice.

Ordinul ANPC nr. 505/2014 privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată care desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 800 din 3 noiembrie 2014, reglementează informaţiile pe care băncile le vor afişa prin intermediul bancomatelor. Noile dispoziţii vor intra în vigoare pe 3 martie 2015.

Astfel, actul normativ stabileşte că băncile vor fi obligate să informeze consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor şi oricăror altor tipuri de costuripe care trebuie să le suporte clientul care efectuează la ATM-uri operaţiuni cu cardul de debit şi credit.

Concret, din 3 martie 2015, băncile vor trebui să afişeze pe ecranul bancomatelor toate informaţiile legate de costurile fiecărei operaţiuni efectuate, adică eliberare de numerar, transfer între conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat în mod expres de client prin intermediul ATM, înainte de momentul efectuării acestuia.

În plus, clientul băncii va avea posibilitatea, dacă tranzacţia nu îi este oferită în mod gratuit, să renunţe la efectuarea acesteia, prin apăsarea unui buton de anulare a respectivei operaţiuni.

În ceea ce priveşte modul de prezentare a informaţiilor, acestea vor trebui indicate în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit.

De asemenea, noile reglementări care se vor aplică de anul viitor stabilesc ca pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operaţiunilor se vor afişa în procent pentru fiecare operaţiune de plată şi, după caz, se va afişa şi sumă minimă de plată.

Mai mult decât atât, pentru cardurile de debit sau de credit emise de alţi prestatori de servicii de plată decât cei cărora le aparţin ATM-urile, se va afişa următoarea avertizare:” Atenţie! — Tranzacţia dumneavoastră va fi comisionata conform condiţiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului”.

În formă lansată în dezbatere publică pe site-ul ANPC, documentul interzicea specificarea valorii costurilor tranzacţiei în procente şi prevedea că acestea să fie exprimate în suma exactă. Aceasta prevedere nu mai este însă cuprinsă în actul normativ publicat ieri în Monitorul Oficial.

Bancherii au avertizat, în perioada în care ordinul ANPC se afla în dezbatere publică, că băncile nu vor putea să afişeze comisioanele pe ecranele bancomatelor, în valoare absolută, din cauza limitărilor tehnice, fiind necesare schimbări inclusiv în sistemele companiilor emitente de cârduri, se arăta într-un comunicat al Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR), remis recent redacţiei.

La acea dată, reprezentanţii CPBR au menţionat că proiectul de ordin nu va putea fi implementat în forma sa actuală atât din considerente legale, cât şi din raţiuni ce ţin de limitările tehnice şi practice ale arhitecturii sistemului de ATM-uri atât la nivel naţional, cât şi internaţional.

“Concret, CPBR a enumerat printre multe alte obstacole şi faptul că afişarea comisioanelor în valoare absolută la ATM-uri altele decât cele ale băncii emitente ar necesita schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune că orice bancă din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte. În cazul cardurilor în valută, situaţia ar fi şi mai complicată, deoarece există diferenţe de curs valutar între dată tranzacţiei şi data decontării efective, iar în cazul cardurilor de credit ar fi din nou imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobândă aferenta respectivei tranzacţii”, se precizează în documentul citat.

Mai mult, chiar dacă taxele şi comisioanele standard ale băncilor sunt afişate în bănci şi disponibile pe site-urile băncilor, există categorii de clienţi care beneficiază de condiţii specifice, care ar fi supuse în egală măsură eventualului schimb de informaţii între bănci, ridicând probleme de natura practicilor anticoncurenţiale, cât şi de respectare a confidenţialităţii secretului bancar şi comercial, se arată în acelaşi document.

Băncile membre CPBR au anticipat că va fi nevoie de un termen de cel puţin 12 luni de la publicarea ordinului şi de costuri considerabile pentru a implementa chiar şi numai acest sistem, însă documentul va intra în vigoare la 120 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, adică pe 3 martie 2015.

Ordinul ANPC nr. nr. 505/2014 mai stabileşte că în cazul în care cardul se blochează sau este reţinut în bancomat, băncile vor fi obligate să informeze clienţii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la următoarele aspecte:

  • modalitatea în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut, precum şi paşii pe care trebuie să îi urmeze;
  • indicarea numărului de telefon pe care consumatorul trebuie să îl apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate efectua acest apel.

Cabinet de avocat Coltuc/www.coltuc.ro

Av. COLTUC MARIUS/0745150894

- Advertisement -
ALTE ȘTIRI

ULTIMELE ȘTIRI

- Advertisment -

ARHIVĂ

Cele mai citite