Placheta cu Telefonul Consumatorilor, pe care firmele sunt obligate să o afişeze, a fost înlocuită de astăzi cu un nou model, se menţionează într-un ordin recent al ANPC.
Ordinul ANPC nr. 594/2014, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 937 din 22 decembrie 2014 şi care a intrat în vigoare astăzi a modificat Ordinul ANPC nr. 72/2010.
Concret, actul normativ a introdus un nou model al plachetei cu „Telefonul Consumatorilor”, care va trebui afişat de firme începând de azi.
Ce informaţii cuprinde nouă placheta?
Conform recentelor dispoziţii, pe noua placheta, care este gratuită, se vor regăsi următoarele informaţii:
menţiunea expresă „Telefonul Consumatorilor 0219551”;
denumirea comisariatului regional în raza căruia firma îşi desfăşoară activitatea;
denumirea comisariatului judeţean în raza căruia firma îşi desfăşoară activitatea, precum şi datele de contact ale comisariatului: adresa, numărul de telefon şi de fax;
menţiunea: Reprezentanţii asociaţiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici, conform art. 42 din OG nr. 21/1992;
menţiunea: Apelarea numărului 0219551 poate fi taxata în funcţie de tipul de abonament deţinut de consumator.
Important! Modelul se este disponibil pe site-ul ANPC, accesând acest link: Lista comisariate judeţene. De asemenea, puteţi descărca placheta specifică judeţului în care vă desfăşuraţi activitatea din fişierele ataşate acestui articol (documentele sunt prelucrate din Monitorul Oficial).
Nouă placheta cuprinde toate datele necesare informării consumatorilor, spre deosebire de vechea placheta, care se completă de către firme, cu adresa, telefonul, faxul şi e-mail-ul comisariatului judeţean în raza căruia acestea îşi desfăşurau activitatea.
Vă reamintim că afişarea plachetei se va face în câmpul vizual al consumatorului, la loc vizibil, lângă casa de marcat ori lângă orarul de funcţionare, în spaţiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului.
Important! Telefonul consumatorului este o linie telefonică cu tarif normal, la care consumatorii pot suna pentru a primi informaţii cu privire la modul în care pot face sesizări sau reclamaţii referitoare la produsele şi serviciile ce le sunt puse la dispoziţie.
Cine trebuie să afişeze de azi nouă placheta?
Obligaţia de a afişa nouă placheta cu Telefonul Consumatorilor – 021 9551 (dar şi celelalte informaţii) le revine operatorilor economici care oferă consumatorilor produse şi servicii, prin vânzare directă, conform Ordinul ANPC nr. 594/2014 privind modificarea Ordinului ANPC nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor, pct 1 şi 2),au declarat recent pentru AvocatNet.ro reprezentanţii ANPC.
De asemenea, aceleaşi surse au adăugat că prin operator economic se înţelege persoană fizică sau juridică, autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii, conform art. 2., pct. 3 din OG nr. 21/1992.
Totuşi, nu toate firmele vor fi obligate să afişeze nouă placheta, o anumită categorie fiind exceptată de la regulile care se aplică din 21 ianuarie.
Concret, magazinele online vor trebui să prezinte pe pagina lor de site, doar un link vizibil către site-ul ANPC, ne-au precizat oficialii.
Acest lucru se explică prin faptul că Ordinul ANPC nr. 72/2010 prevede că toţi operatorii economici care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce (comerţ electronic), sunt obligaţi să prezinte pe prima pagină a site-ului (home page) un link vizibil către adresa oficială de web a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor: www.anpc.gov.ro, denumit PROTECŢIA CONSUMATORILOR – A.N.P.C.
Potrivit reprezentanţilor ANPC, dacă se va constata că firmele nu respecta prevederile Ordinului 594/2014 se vor aplică sancţiuni, constând în avertismente scrise, consemnate în procesele-verbale de constatare a contravenţiilor întocmite conform OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Telefonul Consumatorului urma să fie gratuit, însă ANPC s-a răzgândit
Ordinul ANPC nr. 163/2014, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 338 din 8 mai 2014,stabilea că numărul Telefonului Consumatorului urma să se modifice.
Astfel, din 7 iunie 2014 consumatorii urmau să se informeze asupra modului în care puteau face sesizări ori reclamaţii apelând gratuit, din orice reţea naţională, un nou număr al Telefonului Consumatorului 021.9414.
Acest lucru însă nu a mai fost pus în practică, după ce Ordinul ANPC nr. 163/2014, care stabilea noul număr, a fost abrogat prin Ordinul ANPC nr. 223/2014, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 421 din 6 iunie 2014 şi care a intrat în vigoare la aceeaşi dată.
Abrogarea acestor dispoziţii a fost motivată de „unele dificultăţi tehnice întâmpinate în a oferi gratuitatea numărului de telefon al consumatorilor”, după cum a informat atunci ANPC.
„Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor susţine şi sprijină demersurile consumatorilor în momentul în care apelează la respectarea drepturilor acestora. În acest sens, ANPC doreşte să ofere posibilitatea consumatorilor că aceştia să se poată adresa în mod gratuit atunci când sunt nemulţumiţi de serviciile sau produsele la care apelează”, a declarat atunci Marius Alexandru Dunca, preşedintele ANPC.
În plus, autoritatea a anunţat în vara că urmează că, în cel mai scurt timp posibil, să fie comunicat numărul de telefon apelabil gratuit pus la dispoziţia consumatorilor.
În prezent, numărul de telefon pe care consumatorii îl pot apela pentru a se informa asupra modului în care să depună o sesizare sau o reclamaţie este 0219551, linie telefonică cu tarif normal.