Mircea Brânduşă. În perioada 2013-2015 Şcoala Gimnazială nr. 1 Dichiseni, în calitate de partener, derulează proiectul multilateral Comenius intitulat „Five Senses”. Şcolile participante la acest proiect sunt: Gimnazjum im.Ks.Stanisława Konarskiego – Grybów, Polonia – Şcoală coordonatoare; Základní škola Osek, okres Teplice – Osek, Cehia – Şcoală partener; Zağnospaşa Ortaokulu – Balıkesir, Turcia – Şcoală partener; Istituto Statale di Istruzione Superiore „Guglielmo Marconi” – San Giovanni Valdarno (AR), Italia – Şcoală partener şi Şcoala Gimnazială nr. 1 Dichiseni – Dichiseni, România – Şcoală partener. Proiectul este derulat cu sprijinul finaciar acordat de UE prin Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii, „Leonardo”, program gestionat în România de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) şi cofinanţat de primăria comunei Dichiseni.
Miercuri, 6 Mai, în sala de şedinţe a C.J. Călăraşi a avut loc conferinţa de presă în care a fost prezentat proiectul. Daniel Ştefan, administratorul public al C.J. Călăraşi, a fost moderatorul bilingv al evenimentului. Într-o engleză perfectă a prezentat invitaţii: Marian Dinulescu, vicepreşedintele C.J. Călăraşi; Iulian Radu, primarul comunei Dichiseni; Petronela Chiriţă, directorul Şcolii din Dichiseni şi managerul proiectului în România; Artemisa Milea, coordonator proiect şi Magdalena Janosz, managerul general al proiectului, din Polonia. Au urmat discursurile invitaţilor. Marian Dinulescu: „Bun venit în România! Am înţeles că acest proiect reprezintă o modalitate frumoasă de a lega prietenii între elevi din cele 5 ţări participante. Mă bucur că ne cunoaşteţi ţara noastră frumoasă, obiceiurile şi tradiţiile noastre populare. Vă doresc să aveţi rezultate bune în cadrul acestui proiect”.
Iulian Radu: „Bine aţi venit în România, la Călăraşi şi în localitatea Dichiseni! Vreau să vă simţiţi foarte bine în România şi vă rog pe toţi să nu uitaţi că avem o ţară atât de frumoasă. Vă mulţumesc frumos!” Petronela Chiriţă: „Bun venit tuturor invitaţilor Şcolii din Dichiseni participanţi la acest proiect! „Five senses” este un proiect prin care şcolile participante doresc să creeze o uniune reală printre elevii şi profesorii din Uniunea Europeană prin următoarele obiective: -descoperirea comorilor ascunse din propriile culturi, din istorie şi geografie; stimularea elevilor pentru a-şi dezvolta abilităţi de lucru şi de comunicare, toleranţă faţă de alţii; relevarea propriilor rădăcini, obiceiuri/tradiţii şi idei; promovarea cetăţeniei europene; motivarea elevilor pentru a învăţa despre ţările din UE; îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare în limba engleză. Acest proiect educaţional reprezintă un lucru foarte important pentru elevii noştrii care aparţin unei noi generaţii. Şcoala din Dichiseni va deveni în viitorul apropiat o altfel de Şcoală în care vom încerca să producem o schimbare benefică actului de învăţământ”. Artemisa Milea: „Motorul proiectului a punctat în discursul său modul cum a reuşit să stârnească conexiuni noi între membrii celor 5 ţări participante, scopul proiectului şi nu în ultimul rând, obiectivele importante: „Five Senses – „Cinci Simţuri” este un proiect în care dorim să creăm o prietenie strânsă printre elevii şi profesorii europeni, să le arătăm comorile ascunse în cultura, istoria şi geografia noastră, să le dezvoltăm deprinderi sociale şi de lucru, să dezvoltăm capacitatea de toleranţă către alţii, să descoperim rădăcinile, obiceiurile şi idealurile, să promovăm cetăţenia europeană, să motivăm elevii să descopere şi să înveţe despre ţările UE şi să-şi îmbunătăţească competenţele de comunicare în limba engleză. Acest proiect se centrează pe explorarea „ţării mele”, „rădăcinilor mele” şi prezentarea lor elevilor, profesorilor, comunităţilor din ţările partenere pentru a-i face să realizeze că toţi avem ceva preţios de împărtăşit şi că faptul că suntem diferiţi nu poate fi văzut ca o barieră solidă între noi ci ca o oportunitate. Aşadar, acest proiect va ajuta elevii să dărâme prejudecăţile pentru viitor. Ei vor fi mult mai moderaţi şi cu o gândire globală cu privire la dimensiunile păcii în diferitele culturi din Europa. Prin derularea acestui proiect dorim să implicăm toate cele cinci simţuri. Vom călători pentru a vedea privelişti şi produse meşteşugăreşti realizate de ceilalţi parteneri (simţul văzului), vom asculta melodii ale unor faimoşi muzicieni iar la întâlniri copii vor cânta cântece specifice sau vor folosi diferite instrumente muzicale (simţul auzului), vom prepara mâncăruri tradiţionale împreună (simţul gustului şi al mirosului), vom realiza o mulţime de produse meşteşugăreşti, vom încerca să realizăm câteva produse tradiţionale în timpul întâlnirilor, vom realiza eşarfa prieteniei împreună (simţul atingerii).
Proiectul se bazează pe munca elevilor, ei vor sorta, vor publica în diferite formate, vor crea, vor realiza produsele proiectului cu responsabilitate. Astfel elevii vor trebui să planifice, să facă alegeri, să evalueze produsele lor şi pe ale celorlalţi. Mobilităţile elevilor vor fi o componentă importantă a proiectului”.
La sfârşitul conferinţei a urmat poza de grup a participanţilor şi apoi vizita la Muzeul Judeţean, o plimbare prin parcul central încheiată cu un program artistic al Ansamblului de dansuri populare al Centrului Cultural Judeţean Călăraşi. Proiectul a continuat cu vizita unor obiective importante din România: Parlamentul României; Muzeul Naţional „Dimitrie Gusti” Bucureşti; Castelul Bran din Braşov; Castelul Peleş din Sinaia şi centrul medieval al oraşului Sighişoara. Proiectul a inclus şi activităţi sportive în care membrii celor 5 ţări participante şi-au etalat calităţile la tenis, fotbal şi echitaţie.